- 뮤지컬 <위대한 피츠제럴드>
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천천히 그리고 같이
<위대한 피츠제럴드> 함유진 작가, 김지현 작곡가
<글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌5의 쇼케이스 선정작으로 뽑힌 뮤지컬 <위대한 피츠제럴드>는 소설 ‘위대한 개츠비’의 작가 스콧 피츠제럴드와 그의 아내 젤다 피츠제럴드의 이야기를 다룬다. 열정적으로 사랑했고 또 그만큼 미워했던 부부를 통해 예술가 부부의 평범하면서도 특별한 삶을 보여준다. 동갑내기인 함유진 작가와 김지현 작곡가는 서로 좋은 영향을 주고받으며 3년에 가까운 시간 동안 작품을 개발해왔다. 함께여서 더디지만 조금씩 앞으로 나아갈 수 있었다는 두 사람을 만났다.
우연한 인연에서 창작 파트너로
쇼케이스 선정작으로 뽑힐 걸 예상했나?
함유진 비슷한 소재나 느낌의 작품이 없다면 어느 정도 가능성이 있을 거라고 생각했지만 다른 작품이 어떻게 개발되었는지 전혀 알 수 없어서 확신은 없었다.
김지현 다른 작품에 비해 소재가 재미있다고 생각해서 반반이라고 생각했다. (꽤 후한 평가인데?) 오래 작업한 작품이라 그런 것 같다.
언제부터 작품을 구상했나?
함유진 재학 시절 후배와 쇼케이스를 준비한 것이 처음이었다. 그 후로 마땅한 기회가 없어서 진전이 없다가 2018년 아르코-한예종 뮤지컬창작아카데미에서 본격적으로 작업하기 시작했다. 아카데미 과정의 마지막으로 뮤지컬을 하나 완성해야 했는데 처음부터 소재를 찾고 작품을 만들려니 시간이 너무 없었다. 소재 찾는 일도 만만찮았고. 차라리 오랫동안 고민하던 소재로 작품을 만드는 게 나을 것 같았다. 다행히 전에 작업했던 후배가 허락해줘서 캐릭터와 소재만 갖고 새롭게 대본을 썼다.
아르코-한예종 뮤지컬아카데미에서 처음 만났나?
함유진 심사 중에 제비뽑기로 작가랑 작곡가를 매칭해 곡을 하나 완성하는 게 있었다. 그때 처음 작곡가를 만났다. 둘 다 너무 바빠서 이야기 나눌 시간이 많지 않았지만 서로 잘 맞아서 작업을 빨리 마무리했다. 좋은 결과가 있길 바란다고 했는데 둘 다 합격했다. 같은 기수에 작곡가가 6명이 있었는데 최종적으로 김지현 작곡가와 매칭됐다. 그때부터 함께 <위대한 피츠제럴드> 만들었다.
처음 작품을 제안받았을 때 어땠나?
김지현 대본이 술술 잘 읽혔다. 막연하지만 이렇게 저렇게 하면 되겠다 싶은 방향도 보였다. 재미있게 작업할 수 있겠다 싶었다. 단지 처음부터 완성된 대본이 있으니까 좀 부담됐다. 재즈를 써야 하는 것도 걱정이었다. 여태 정통 클래식을 공부했는데 재즈라니. 재즈를 좋아하긴 하지만 곡을 쓸 자신은 없었다. 서로 이야기하고 조사하면서도 ‘완성할 수 있을까’라는 의심은 계속 있었다.
함유진 작곡가가 전공 분야가 아닌 음악을 쓴다는 것에 많이 부담스러워했다. 나 역시 오랜만에 소재를 끄집어낸 것이라 잘할 수 있을지 의문이었다. 우선 작품을 완성해야 하니까 시간이 없다는 말로 설득했다. (웃음)
새로운 기회, 글로컬 뮤지컬 라이브
글로컬 뮤지컬 라이브에 지원하게 된 계기는?
함유진 사라져 가는 작품을 부활시키기 위해. (웃음) 3년 가까이 작품을 개발하면서 공연을 올리기 위해 나름대로 열심히 노력했는데 여러 사정으로 잘 안 됐다. 이제 어떻게 하지 하던 차에 아는 지인이 이런 공모전이 있다고 알려줘서 지원하게 됐다.
글로컬 뮤지컬 라이브에 대한 만족도는?
김지현 우리에겐 정말 좋은 기회였다. 가장 만족스러운 건 멘토링이었다. 우리가 원하는 멘토를 우선으로 매칭해줘서 좋았다. 박소영 연출님과 민찬홍 작곡가님이 우리 멘토였다. 딱 필요한 시기에 딱 맞는 조언을 들을 수 있어서 작품 개발에 도움이 됐다.
글로컬 뮤지컬 라이브에 참여하면서 가장 많이 바뀐 게 오프닝이다.
함유진 오프닝만 따로 떼서 보면 내가 봐도 괜찮다. 음악도 좋고. 그런데 젤다의 성격이 확 드러나지 않으니까 뒤로 갈수록 캐릭터의 설득력이 떨어지더라. 글로컬에 참여하기 전부터 오프닝을 바꿀지 말지 많이 고민했다. 이번에 박소영 연출님과 멘토링을 하면서 바꾸는 게 맞다는 확신이 들었다. 확신은 있는데 쓰기 쉽지 않더라. 나한테도 오프닝이 2년 동안 고정되어 있었으니까 그걸 깨는 게 너무 힘들었다. 오프닝만 한 달 동안 수정했다. 수정하는데 ‘내가 왜 이걸 안 해봤을까’라는 생각이 들었다. 앞으로 더 많이 수정해야겠지만, 적어도 어디로 가야 하는지 방향은 알게 됐다.
오프닝이 바뀌면서 곡 작업도 다시 해야 했을 텐데.
김지현 글로컬 뮤지컬 라이브에 참여해서 가장 많이 들은 말이 ‘젤다가 어떤 여자인가’ 하는 것이었다. 달라진 오프닝에서는 적어도 젤다가 어떤 여자인지를 보여주게 된 것 같다. 굉장히 긴 시간이 걸렸지만 그럴 만한 가치가 있었다. 정말 같은 작가가 쓴 게 맞나 싶을 정도로 확 달라졌더라. (웃음) 근데 막상 노래를 새로 만들려니 앞이 캄캄했다. 원래 대본을 내 것으로 만드는데 시간이 오래 걸리는 편인데 내게 주어진 시간이 별로 없었다. 어찌어찌 테마를 찾고 곡을 썼지만 아직 미완성이다. 완성도로 치면 약 50% 정도? 쇼케이스 때까지는 완성해야 한다.
실화를 바탕으로 한 이야기다 보니 리서치가 많이 필요했을 것 같다.
함유진 처음에는 관련된 책이나 논문을 다 찾아봤다. 그런데 같은 사건을 두고도 의견이 너무 분분해서 완벽하게 고증하지 않아도 되겠다는 생각이 들었다. (웃음) 실제 사건은 사실대로 표현하려고 노력했지만 캐릭터에는 작가적 상상력을 발휘했다. 실존 인물을 그대로 표현하려니 드라마가 안 만들어지고 캐릭터의 매력도 잘 안 살았다. 대신 배경 조사는 많이 했다. 배경이 1920년대 미국이다. 나는 미국인도 아니고 그 시대를 살아 본 사람이 아니니까 어설프게 만들면 가발을 쓴 한국인 느낌이 날까 봐 걱정됐다.
앞에서도 이야기했지만, 음악적으로는 재즈를 사용했다.
김지현 재즈 공부를 많이 했다. 재즈는 정해진 길이 없어서 재미있는 음악이지만, 자유분방한 스타일을 뮤지컬에 바로 적용하긴 어려웠다. 뮤지컬 안에 들어오기 위해서는 어느 정도 구조가 있어야 했다. 재즈를 어떻게 정형화하고 구조를 만들까 고민을 많이 했다. 1920년대 음악을 계속 듣다 보니까 뚜렷한 박자와 리듬 패턴이 있더라. 재즈를 그대로 뮤지컬로 옮기기보다 그런 박자와 리듬을 살리는 데 중점을 뒀다. 말을 이렇게 하고 있지만 재즈 스타일의 곡은 몇 곳 나오지 않아서 부끄럽다. (웃음)
함께 천천히
몇 년 동안 한 작품을 개발하는데 가장 큰 원동력은 뭐였나.
함유진 정말 포기하고 싶은 순간이 많았지만 작곡가 때문에 포기를 못 했다. (웃음) 나 혼자 일방적으로 포기할 수 없으니까. 무엇보다 작곡가와 인간적으로, 또 같은 창작자로서 잘 통했다. 가고자 하는 방향도 잘 맞았고. 게다가 지금까지 여러 일을 함께 겪으면서 전우애 같은 것도 생겼다. 아마 혼자였으면 벌써 접었을 거다.
김지현 포기를 생각해본 적이 없다. 느리지만 발전하는 게 보이니까 뭔가 계속해야겠다고 생각했다. 작품에 투자한 시간만큼 애정과 책임감이 늘어나니까 쉽게 포기할 수도 없었다. 작가에 대한 믿음도 한몫했다. 작품을 개발하는 데 있어서 서로에 대한 믿음이 없었다면 여기까지 올 수 없었다.
쇼케이스는 어떻게 준비하고 있나?
함유진 중간 심사 때 가장 뇌리가 박힌 말이 ‘진짜 스파크가 튀었으면 좋겠다’는 거였다. 눈에 확 들어올 만큼 매력적인 한순간을 어떻게 만들어낼지 고민 중이다.
김지현 우선 곡을 완성해야 한다. 중간 평가에 맞춰 겨우 곡을 쓰느라 아쉬운 게 많다. 차분히 앉아서 곡을 잘 써야 할 것 같다.
쇼케이스를 앞두고 한마디
김지현 좋은 작품을 만들기 위해 지금까지 긴 시간을 왔다. 또 앞으로 얼마나 더 시간이 필요할지 모르겠다. 우리의 긴 여정에서 이번 쇼케이스가 지치지 않고 앞으로 나갈 수 있는 계기가 됐으면 좋겠다.
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慢慢地,一起
《了不起的菲茨杰拉德》Yoo-Jin Ham 编剧,Ji-Hyun Kim作曲家
被选为“GLOCAL MUSICAL LIVE”第五季SHOWCASE的作品的音乐剧《了不起的菲茨杰拉德》,讲述的是小说《了不起的盖茨比》的作家斯科特·菲茨杰拉德和他的妻子塞尔达·菲茨杰拉德的故事。通过这对热烈地相爱又相应的相互怨恨的夫妇,展现艺术家夫妇既平凡有特别的人生。同岁的 Yoo-Jin Ham编剧、Ji-Hyun Kim作曲家相互给予好的影响,一起开发作品近三年。因为一起,尽管会很慢但会一点点前进的两个人相遇。
从偶然的相识到成为创作伙伴
有预想到会被选为SHOWCASE作品吗?
Yoo-Jin Ham 本来只是想如果没有相似的素材和感觉的作品应该就有一定的可能性,但因为一点也不知道其他的作品在怎么开发,所以心里没有底。
Ji-Hyun Kim 感觉与其他作品相比素材比较有趣所以可能性是一半一半吧。(很宽厚的评价啊?)可能因为是用了很久功的作品。
从什么时候开始了作品的构思?
Yoo-Jin Ham 那是在校期间第一次跟后辈一起准备SHOWCASE。之后因为没有合适的机会,没有太多进展直到2018年在ARKO-韩艺综音乐剧创作学院正式开始创作。作为学院课程的最终成果需要完成一部音乐剧,从寻找素材开始直到完成作品时间太紧迫了。光是找素材的过程就很不容易。倒不如用已经思考过很久的素材来做作品。很幸运的得到了是之前一起合作的后辈的同意,只在原来素材和角色基础上重新写了剧本。
两位是在ARKO-韩艺综音乐剧学院第一次相遇吗?
Yoo-Jin Ham 在评审过程中通过有通过抽签编剧和作曲组成一组完成一首歌曲的环节。那时候第一次与作曲家相遇。两个人都很忙没有时间聊很多,但是因为很合拍所以创作很快就完成了。但是互相都祝对方有好结果,两个人都合格了。同一期有六名作曲家,最终跟 Ji-Hyun Kim作曲家配组,从那时一起开始了《了不起的菲茨杰拉德》的创作。
一次接到作品提议的时候是什么想法?
Ji-Hyun Kim 剧本读的很顺畅。尽管有些想当然但是也看到了创作方向。感觉能很有趣的合作。只是从一开始就有已经完成的剧本所以有些负担。对要用爵士音乐也有点担心。因为我一直学习的是正统古典音乐,却要写爵士。虽然很喜欢爵士,但没有自信能写好。一起讨论、调查的过程中也一直有“我们能完成吗”的怀疑。
Yoo-Jin Ham 作曲家对于要写不知自己专业的音乐一直很有负担。我也一样,因为时隔已久又重新拿出来的题材,所以对能不能做好一直抱有疑问。但因为首先要完成作品,所以用没有时间犹豫来说服了作曲家。(笑)
新的机会,GLOCAL MUSICAL LIVE
申请GLOCAL MUSICAL LIVE的契机是什么?
Ji-Hyun Kim 为了再次复活就要消失的作品。(笑)在将近3年的作品开发过程中,为了能正式演出做了很多努力,但因为种种原因都没有成功。正在苦恼今后该怎么办的时候,通过熟人得知有这样的公募就申请了。
对GLOCAL MUSICAL LIVE的满足度怎么样?
Ji-Hyun Kim 对我们来说真的是很好的机会。最满意的就是导师指导过程。优先选配我们希望的导师,这一点十分好。我们的导师Soo-Young Park导演和Chan-Hong Min作曲家。在最必要的时期,听到最合适的指点,对作品开发帮助很大。
参与GLOCAL MUSICAL LIVE之后改变最多的就是开场部分。
Yoo-Jin Ham 如果只是单独把开场摘出来,我自己看也觉得很不错。音乐也好。但是塞尔达的性格没有鲜明的展现出来,从而导致越往后发展人物的说服力约降低。从参加GLOCAL之前就苦恼过要不要改开场。这次接受Soo-Young Park导演的过程中,确实感觉到修改是对的。作出了判断但是写起来还是不容易。对我来说两年以来开场部分都已经定了,要重新打破非常吃力。尽管今后还要做更多的修改,但起码知道了应该往哪个方向走。
修改了开场那音乐应该也要重新作曲.
Ji-Hyun Kim 参与GOLCAL MUSICAL LIVE 之后听到最多的话就是“塞尔达是个怎样的女人“。在修改过的开场中,至少能展现出塞尔达是个怎样的女人了。虽然花费了很多时间,但已有相应的加害者。真的完全改变了,让人怀疑是不是同一个编剧写的。(笑)但真的要重新作曲的时候,忽然觉得前路茫茫。我本来就是剧本内化的过程比较久的类型,但没有太多留给我的时间。好不容易找到主题旋律,创作出了歌曲,但至今还是未完成的状态。完成度大概在50%左右?SHOWCASE之前必须要完成。
以实际故事为基础的作品,应该需要很多调查吧。
Yoo-Jin Ham 开始的时候找了所有相关的书和论文来看。但对于同一个事件都意见纷纷,没有办法做出完美的考证。(笑)也努力尝试过表现真实事件的原貌,但在人物形象上发挥了编剧的想象力。表现实际人物原貌的话,太没有戏剧冲突,人物也没有魅力。所以对背景环境做了更多的调查。背景是1920年代的美国。我既不是美国人,也没有在那个年代生活过,很担心做得不自然会显得像戴着假发的韩国人。
就像前面说的,音乐使用了爵士音乐。
Ji-Hyun Kim 在爵士音乐上做了很多功课。爵士没有固定的道路,所以很有趣,但把这种只有奔放的音乐形式直接结合到音乐剧是有难度的。为了把它带到音乐剧中来,必须要有一定的结构。对应该把爵士作成怎样一种定型的构造思考了很多。一直听1920年的音乐,发现有很明显的节奏和韵律的模式。比起把爵士原封不动的搬到音乐剧中,将重点放在多利用1920年代的节奏上。虽然话这么说,但其实爵士风的歌没有几首,很是羞愧。(笑)
一起,慢慢地
几年以来一直开发一个作品,最大的动力是什么。
Yoo-Jin Ham 尽管有很多瞬间都想要放弃,但因为作曲家不能放弃。(笑)因为我不能单方面放弃。最重要的是跟作曲家作之间,不论是作为人还是作为创作者都很聊得来。追求的方向也很一直。再加上,至今为止一起经历了很多事情,产生了一种战友情。如果是一个人的话,估计早就放弃了。
Ji-Hyun Kim 我从未想过要放弃。因为虽然很满,但总能看到发展的地方,所以总觉得要做点什么。跟在作品里投资的时间成正比,对作品的感情和责任感也逐渐增加,因此不能轻易放弃。还有就是对编剧的信任。在作品开发的过程中如果没有相互的信任,是不可能走到今天的。
为SHOWCASE做了怎样的准备呢?
Yoo-Jin Ham 中间审查的时候印象最深刻的话是‘希望能正的迸发出火花‘。现在一直在思考怎么才能制造出能让人眼前一亮的、有魅力的一瞬间。
Ji-Hyun Kim 首先要完成作曲。中间审查的时候勉强写完的曲子,有很多不是很满意的地方。要慢慢地坐下来写曲子才行。
在SHOWCASE之前想说的一句话
Ji-Hyun Kim 为了创作出好的作品,到目前为止经历了很长时间。不知道今后还需要多少时间。希望在我们长长的旅程中,这次SHOWCASE能成为让我们永不懈怠继续向前的契机。
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ゆっくりそして共に
『偉大なフィッツジェラルド』作家ハム・ユジン、作曲家キム・ジヒョン
『グローバルミュージカルライブ』シーズン5のショーケース選定作品に選ばれたミュージカル『偉大なフィッツジェラルド』は、小説『偉大なギャツビー』の作家スコット・フィッツジェラルドと彼の妻ゼルダ・フィッツジェラルドの物語を扱う。情熱的に愛し、またそれほど憎みあった夫婦を通して芸術家夫婦の平凡ながらも特別な人生を見せる。同世代の作家ハム・ユジンと作曲家キム・ジヒョンはお互いにいい影響を与え合い、3年に近い歳月の間作品を開発してきた。一緒だから時間はかかるが、少しずつ前に進めたという2人に話を聞いてみた。
偶然の出会いから創作パートナーとして
ショーケース選定作品として選ばれることを予想したか?
ハム・ユジン 似たような素材や雰囲気の作品がないなら、ある程度可能性があるだろうと思ったが、他の作品がどう開発されたのか知る由がなかったため確信がなかった。
キム・ジヒョン 他の作品に比べて素材がおもしろいと思ったから半々だと思った。(かなりよく評価してる?)長い間制作してきた作品だからだと思う。
いつから作品を構成した?
ハム・ユジン 在学時に後輩とショーケースを準備したのが始まりだった。それからはこれといった機会がなくて進展がしなかったが、2018年にアルコ・ハンイェジョンミュージカル創作アカデミーで本格的に制作を始めた。アカデミー課程の最後でミュージカル作品をひとつ完成させなければならなかったが、最初から素材を探して作品を作るには時間があまりにもなさすぎた。素材を探すのもものすごく大変だったから。いっそ長い間悩んできた素材で作品を作った方がいいと思った。幸い前に作っていた後輩が許可してくれてキャラクターと素材だけをベースに台本を新しく書いた。
アルコ・ハンイェジョンミュージカルアカデミーで最初に出会った?
ハム・ユジン 審査中にくじ引きで作家と作曲家がペアになって曲を一曲完成させることがあった。その時に初めて出会った。2人ともすごく忙しすぎて話をする時間は多くなかったが、気が合ってはやく完成させることができた。いい結果が出ることを祈っていたが、2人とも合格した。同じ期に作曲家が6人いたが、最終的にキム・ジヒョンさんと組むことになった。その時から一緒に『偉大なフィッツジェラルド』を作った。
初めて作品を提案された時どう思った?
キム・ジヒョン 内容がスラスラと入ってくる台本だった 。漠然としていたが、方向性がイメージできた。楽しく作業できたと思う。ただ、最初から完成した台本があったから、少し負担だった。ジャズを使わなければいけないところも心配だった。今まで伝統クラシックを学んできたのにジャズなんて。ジャズは好きだが、ジャズを書いたことはなかった。お互いに話して調査しながらも「完成できるかな」と不安はずっとあった。
ハム・ユジン 作曲家が専攻分野じゃない音楽を書くことにすごく負担に思っていた。私も久しぶりに扱う素材だから、うまくできるか自信がなかった。いい作品を完成させなければいけないから時間もないと言って説得した。(笑)
新しいチャンス、グローカルミュージカルライブ
グローカルミュージカルライブに志願することになったきっかけは?
ハム・ユジン 消えつつある作品を復活させるため。(笑)3年近く作品しながら上演するために自分なりに一生懸命努力したが、いろんな事情があってダメだった。どうしようと思っていた時に知り合いが教えてくれて志願することになった。
グローカルミュージカルライブの満足度は?
キム・ジヒョン 私たちにとって本当にいい機会だった。最も満足しているのはメンタリングだ。私たちが求めているコメントをしてくれてよかった。演出家のパク・ソヨンさんと作曲家のミン・チャンホンさんが私たちのメンターだった。時宜適切なアドバイスを聞けて作品開発の役に立った。
グローカルミュージカルライブに参加しながら最も大きく変わったのはオープニングだ
ハム・ユジン オープニングだけを取って見たら、自分で見てもいいと思う。音楽もいいし。でもゼルダの性格がはっきりと出ていないから、後に進むほどキャラクターの説得力が落ちる。グローカルに参加する前からオープニングを変えるかどうかすごく悩んだ。今回演出家のパク・ソヨンさんがメンタリングで変えるべきだと確信を与えてくれた。確信はあるけど、書くのが簡単じゃなかった。私にとってもオープニングが2年間固定されていたから、それを壊すのがすごく大変だった。オープニングだけで修正に一か月かかった。修正するのに「なんでこれをやってみなかったんだろう」と思った。これからもっと修正が必要だろうが、少なくとも方向性は分かった。
オープニングが変わって曲もまた作り直さなければならなかったはずだが
キム・ジヒョン グローカルミュージカルライブに参加して最も多く言われたことが、「ゼルダはどんな女なのか」だった。変更後のオープニングでは少なくともゼルダがどんな女なのか見せることになった気がする。ものすごく長い時間がかかったが、それほどの価値があった。本当に同じ作家が書いたのかと思うほど、大きく変わってた。(笑)でもいざ歌を新しく作ろうとしたら、目の前が真っ暗になった。元々台本を自分のものにするのに時間がかかる方なのに、与えられた時間が少なかった。どうにかテーマを探して曲を書いたが、まだ未完成だ。完成度で言えば50%ぐらい?ショーケースまでには完成させなければいけない。
実話をもとにした話だから、すごくリサーチしたのでは?
ハム・ユジン 最初は関連諸世紀や論文を全部探した。でも同じ事件をめぐっても意見が分かれてて完璧にリサーチしなくてもよさそうだと思った。(笑)実際の事件は事実通りに表現しようとしたけど、キャラクターには作家の想像力を発揮した。実在人物をそのまま表現しようとするには、ドラマが作られずにキャラクターの魅力もうまく生きなかった。代わりに舞台はたくさんリサーチした。舞台が1920年代のアメリカだ。私はアメリカ人でもないし、その時代を生きていた人間じゃないから中途半端に作るとエセ感が出るかと思って心配した。
先程も話したが、音楽ではジャズを使用した
キム・ジヒョン ジャズをすごく勉強した。ジャズは決められた道がないから、おもしろい音楽だが、自由奔放なスタイルをミュージカルにそのまま適用するのは難しかった。ミュージカルに適用させるためには、ある程度構造が必要だった。ジャズをどのように形にして構造を作るかすごく悩んだ。1920年代の音楽をずっと聴いていたらはっきりとしたテンポとリズムのパターンがあった。ジャズをそのままミュージカルに適用させるより、そんなテンポとリズムを生かすことに重点を置いた。こう言ってはいるが、ジャズスタイルの曲は少ししかないから恥ずかしい。(笑)
共にゆっくり
数年間同じ作品を開発するにあたって最大の原動力は何だったのか?
ハム・ユジン 本当に諦めたいと思った瞬間は多かったが、作曲家のせいで諦められなかった。(笑)私ひとりだけ諦めることはできないから。何より作曲家と人間的に、また同じ創作家として気が合った。進もうとする方向もぴったりだったし。それに今までいろんなことを共にしてきたから戦友のような存在でもあった。多分ひとりだったらとっくの昔に諦めてただろう。
キム・ジヒョン 諦めたいと思ったことはない。ゆっくりだけど発展しているのが見えたから、続けなければいけないと思った。作品に費やした時間だけ愛情と責任感が強くなったから、簡単に諦めることもできなかった。作家への信頼もあった。作品を開発するにあたってお互いへの信頼がなかったら、ここまで来られなかった。
ショーケースの準備はどうのように進めてる?
ハム・ユジン 中間審査の時に最も胸に刺さった言葉が「本当にスパークが出たらいいな」という言葉だった。目にバッと入ってくるほど魅力的な瞬間をどのように作りだすか悩んでる。
キム・ジヒョン まず曲を完成させなければならない。中間評価に合わせて、なんとか曲を書き上げたので心残りの部分のところがある。落ち着いて座って曲をしっかりを書かなければいけない。
ショーケースを控えてひと言
キム・ジヒョン いい作品を作るために今まで長い時間かけてきた。また、これからどれほどの時間が必要かわからない。私たちの長い旅の中で今回のショーケースがくたびれずに前に進んでいけるきっかけになればいいなと思う。
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Together, Slowly
'The Great Fitzgerald' writer Yoo-jin Ham, composer Kim Ji-hyun
Selected to be presented on the showcase stage of Glocal Musical Live season 5, 'The Great Fitzgerald' is a story about 'The Great Gatsby' writer Scott Fitzgerald and his wife Zelda Fitzgerald. It shows an ordinary yet special life of the artist couple who passionately loved and hated each other at the same time. Writer Ham and composer Kim, two of the same age, developed the story together nearly for three years, influencing each other. They talked about how they could move forward slowly but together.
Accidental Acquaintance to Creation Partner
Did you expect to be selected for the showcase?
Ham I thought we might have the possiblity if there isn't any work with similar material or impression, but I was not sure since we had no idea how the other works were developed.
Kim The material of our play was quite interesting compared to the others, so I thought we had a fifty-fifty chance. (Isn't it quite optimistic?) Probably because we've been working on it for some time.
When did you conceive the idea of the play?
Ham It was when I was preparing for the showcase with my colleague in school. Afterwards, I didn't have much opportunity to develop it, then I began to work on it at the ARKO-KARTS Musical Academy in 2018. We were supposed to create a musical for the final project, and I didn't have much time to start from scratch. Finding material was also not easy. I thought it would be better to make a musical with the material I've been pondering on for a long time. Fortunately, the colleague I had worked with gave me permission, and I worked on a new script with the same characters and material.
Did you first meet at ARKO-KARTS Musical Academy?
Ham One of the mission was to complete a song with a partner we drew. I first met the composer then. We didn't have much time to talk because we were too busy, but we got along well and finished the work quickly. We wished each other a good luck, and we both made it. There were six composers that year, and as a result I was matched with composer Kim Ji-hyun. From then on, we worked together on 'The Great Fitzgerald'.
What was it like when you first got the offer?
Kim The script was easy to read through. Though it wasn't clear, I was also able to see its direction. I thought it would be fun to work on it. There being a completed script was a bit burdening. I was also worried about having to write jazz music. All this time I've been studying classical music, and now jazz! Though I like jazz, but I wasn't ready to compose one myself. Even when we were discussing and doing research, I still doubted whether I could finish it.
Ham She was overwhelmed to write the kind of music that wasn't her major. I was also wondering if I could get through it well since it had been a long time since I got the material. However, we had to complete the work anyways, so I persuaded her by saying we don't have much time left. (Laugh)
New Opportunity, Glocal Musical Live
What was your motivation to apply for Glocal Musical Live?
Ham To revive the expiring work. (Laugh) I worked hard to put the work on stage for nearly three years, but it didn't work out. I was wondering what to do next when one of my acquaintances informed me about this program, so I applied for it.
Your level of satisfaction with Glocal Musical Live?
Kim It was a great opportunity for both of us. I was very satisfied with the mentoring. I liked that we were matched with the mentors we wanted in the first place. Director Park So-young and composer Min Chan-hong were our mentors. I was able to get the right advice right when I needed it, and it really helped developing the work.
The opening changed the most after Glocal Musical Live program.
Ham The opening is really nice, even in my personal view. Its music is also good. However, because Zelda's personality wasn't shown much, it surely made the character less and less convincing towards the end. Even before Glocal Musical Live, I thought a lot about whether I should change the opening or not. Through the mentoring program with director Park, I was convinced that I should. I was certain, but it was still not easy. Since the opening stayed the same for two years, it was hard for me to break out of it. I spent a month just editing the opening. While editing, I thought 'Why didn't I do this earlier?'. I still have a long way to go, but at least now I know the direction.
I guess you also had to work on new music for the new opening.
Kim What I was asked the most was 'What kind of a woman is Zelda?'. The new opening at least shows what kind of woman Zelda is. It took a very long time, but it was worth it. It changed so much, you would wonder if it was really written by the same writer. (Laugh) Now that we had to make a new song, however, we were at a loss. It usually takes a long time for me to make a script completely mine, but I had little time. I was able to find a theme and write a song, but it's not done yet. I would say it's 50 percent done? It needs to be finished before the showcase.
Since it's based on a true story, I guess you had to do a lot of research.
Ham At first, we looked up all the books and papers that were related. However, there were so many different opinions on one event, so we thought we wouldn't need to ascertain everything. (Laugh) We tried to describe the actual event as it was, but we added our imagination to the characters. Depicting a character exactly the same as the real one wasn't a good way to make a drama and characters appealing. We did lots of research on the background instead. The background is America in 1920s. Since I'm not American and not from that era, I was worried that it would feel like a Korean with a wig if I make it lame.
As I mentioned, I used jazz for the music.
Kim I studied a lot about jazz. There is no certain way in jazz which makes it fun, but it was difficult to directly apply the freewheeling style in musical. In order to be in a musical, there had to be a certain structure. I spent quite some time thinking about how to make a standard and structure for jazz. As I kept listening to the music of the 1920s, I discovered a distinct beat and a rhythmic pattern. Rather than taking jazz into musical, I focused on keeping that beat and rhythm. Although I'm saying this, I'm a bit ashamed that there are not many numbers in the style of jazz. (Laugh)
Together, Slowly
What was your biggest motivation when developing a work for years?
Ham There were lot of times I wanted to just give up but I couldn't because of the composer. (Laugh) I can't give up by myself. Moreover, we really clicked well as humans and as creators. We also shared the same direction. Plus, through all this time together, there is a sense of comradeship between us. I would have given up a long time ago if it was only me.
Kim I have never thought about giving up. I thought I should keep going because, although slowly, it was developing. As my affection and responsibility grew with the time I spent on the work, it wasn't easy to give up. I also had faith in the writer. Without trusting each other in developing the work, we couldn't have gotten this far.
How are you preparing for the showcase?
Ham One memorable comment during the mid-term evaluation was 'I want to see the sparks fly'. I'm trying to think of a way to make a captivating scene.
Kim First, we need to finish the music. We finished the music just in time for the mid-term evaluation, and it leaves a lot to be desired. I think I need to sit down calmly and write a good song.
Comments before the showcase
Kim We've come a long way to complete the good work. I don't know how much more time we will need in the future. I hope this showcase will be an opportunity for us to keep moving forward.
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