- 뮤지컬 <악마의 변호사>
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뮤지컬 <악마의 변호사> 2차 극작 멘토링
일정: 2020년 9월 11일(금) 15시~17시
장소: 대학로 카페
멘토: 오루피나 연출가
멘티: 민미정 작가, 김효은 작곡가
오루피나 연출가는 전반적으로 조연 캐릭터가 보완되면서 구성적인 문제를 많이 보완했다고 평했다. 캐릭터의 대사가 그 인물이 할 것 같지 않은 대사들이 있는데 이제는 캐릭터에 대해 좀 더 고민해야 한다고 충고했다. 멘토링은 대본을 차례대로 넘기며 구체적인 장면과 인물을 살피면서 진행됐다.
캐릭터의 밸런스를 고민해주면 좋겠다. 데이빗이 처음부터 사기꾼으로 보이면 안 되는데 이미 복선이 깔려 있다. 파티 장면에 나오는 넘버3에서 데이빗은 완전히 다른 그룹으로 두고 노래를 부르지 않으면 어떨까. 데이빗 캐릭터가 매력적이기 위해서는 본인이 말하는 것보다 주변 캐릭터로 보여주는 게 좋을 것 같다.
재판이 끝나고 데이빗이 재이에게 접근하는 장면은 아직도 명확하지 않다. 데이빗이 “듣보잡 변호사”라는 말을 하는데 데이빗의 캐릭터상 ‘듣보잡’이란 단어를 사용하지 않을 것 같다. 좀 더 캐릭터에 맞도록 언어 선택에 주의해야 한다. 그런 시각에서 보면 재이와 데이빗의 대사 중에 없어도 되는 것들이 있다. 불필요한 대사는 캐릭터를 약화시킨다. 작품 제목이 '악마의 변호사'인데 그런 행위에 대해 '쓰레기'라는 표현을 쓰고 있다. 이때는 의도적으로 '악마'라는 단어를 써주는 것도 좋다.
데이빗이 사기를 치는 이유는 무엇인가. 의협심, 복수심. 악마를 내가 처단하겠다는 마음, 유희로까지 확장되는 복수심이라고 생각한다. 그런 데이빗이라면 좀 더 멋지게 벌을 주어야 하지 않을까. 사람 되라고 ‘쑥과 마늘’을 먹이는 것은 너무 단순한 발상이다. 의뢰인들은 질이 나쁜 범죄자들이다. 육체적인 폭력보다 정신적인 폭력이 더 견디기 힘들다. 소름 돋을 정도로 지능적으로 괴롭히는 방법을 찾아보면 좋겠다.
6장에서는 데이빗이 헤드셋 게임에 몰두하는 장면이 나온다. 사기꾼 변호사이니 차라리 골프 연습을 하면 어떨까. 허름한 창고 같은 사무실을 얻어서 골프 연습을 하는 상상을 해봤다. 데이빗은 어설픈 사기꾼이 아니라 진짜 사기꾼이니까 불필요하게 자신을 과시하는 인물이 아니다. 허름한 건물은 신경 쓰지 않는 태도에서 오히려 더 프로페셔널한 모습이 느껴질 수 있다.
재이가 데이빗의 사무실에 처음 방문한 장면에서 둘의 대결 구도가 만들어져야 하는데 재이가 자꾸 물러선다. 두 인물의 기 싸움이 굉장히 중요하다. 주고받는 대화가 물고 물리는 대사였으면 좋겠다. 또 재이의 동료인 나 검사가 중간에 전혀 등장하지 않는다. 이 정도 비중이 있는 인물이라면 좀 더 적극적으로 활용할 필요가 있다.
돈벼락 관련 노래는 가사가 불명확하다. 재이가 신념을 가진 검사였는데 중요하게 생각한 걸 포기하고 얻은 게 돈벼락이다. 지금의 가사는 재이의 고민을 하찮게 만든다. 이 작품 전체에서 가장 타락한 모습을 보여줄 수 있어야 한다. 인생관을 바꿀 만한 타락한 가사가 나와야 한다.
한 사람이 말할 때 다른 사람이 어떻게 하고 있는지에 대한 고민이 잘 안 보인다. 장면의 목적, 이 장면에서 중요한 목적이 무엇인지 정리해서 살피는 것도 좋은 방식이다. 장면의 목적을 두 개로 정리해라. 하나는 메인 목적이고 다른 하나는 서브 라인의 목적. 장면의 목적이 명확히 정리가 되어야 한다.
대사에 너무 착한 말이 많다. 재이의 생각이 달라짐에 따라 말투도 달라져야 한다. 마지막으로 이 작품을 쓰려고 했을 때의 이유와 목적을 놓쳐서는 안 된다.
뮤지컬 <악마의 변호사> 2차 작곡 멘토링
일정: 10월 8일 오후 4시~5시 30분
장소: 라이브㈜ 사무실
멘토: 이지혜 작곡가
멘티: 민미정 작가, 김효은 작곡가
<악마의 변호사> 김효은 작곡가는 음악 6곡을 만들어와 멘토링을 받았다. 이지혜 멘토는 “작품 음악 색깔은 나왔다. 아직 캐릭터에 대한 분석이 부족하다 싶은 곡이 있지만 전체 톤은 잘 잡았다”고 평했다.
드라마 <비밀의 숲2>도 그렇지만 지금의 관객들은 법정 드라마라고 하면 상식적으로 이해하고 있는 선이 있다. 작품의 디테일이 그것을 만족시킬 수 없으면 아예 우화적으로 접근해서 이들을 실제 인물이 아닌 상징적인 인물로 보여주는 편이 나을 것 같다. 아직은 현실적인 요소가 많다. 세세하게 검증해서 법정 드라마를 만드는 것은 수월치 않다. 만화적인 느낌으로 가는 방향이 맞다는 생각이 들고 음악이 그런 식으로 접근하고 있다.
여섯 곡을 받았는데 여기에 좋은 테마들이 많았다. 1번 넘버 ‘다 시시해’ 노래에 나온 왼손 속주로 연주하는 부분이 좋았다. 이 부분은 악의 욕망의 테마로 여러 군데 나와도 좋을 것 같다.
2번 넘버 재이를 소개하는 노래는 너무 진지한 발라드이다. 반전이 있는 드라마의 구조를 생각했을 때 이렇게 앞부분은 너무 빠르다. 20번 노래 ‘최후 변론’ 자리쯤에 나와서 반전을 주기에 좋은 곡이다. 처음부터 진실한 노래가 나와 버리면 이 극이 나이브해 보인다.
넘버5 '상상 그 이상'은 너무 좋다. 재판 장면이 나올 때마다 여러 번 사용해도 좋을 것 같다. 현실과 환상이 교차하는 느낌이 있어서 여러 장면에 효율적으로 나오면 좋을 것 같다.
넘버6 ‘내 손을 잡아’는 장난스러우면서도 쿨한 데이빗의 캐릭터를 잘 담아낸 곡이다. 이 노래가 딱 데이빗의 성격을 보여주고 있다는 느낌을 받았다. 반면 재이라는 인물이 누구일지 잘 보이지 않는다. 재이의 속마음은 2번 넘버겠지만 외형적으로 어떤 모습을 하고 있는지가 느껴지지 않았다. 나 검사의 캐릭터 역시 모호하다.
4번 곡은 2번 노래의 짧은 리프라이즈로 호기심을 준다. 그런데 이렇게 쓰기보다는 이런 짧은 테마들을 모아서 기악 오프닝을 만들면 어떨까. 더 영화적이고 만화적인 작품 톤을 줄 수 있을 것 같다. 지금 1번 노래는 오프닝으로 적당하지 않다. 지금보다 더 흥미로운 오프닝이 될 것 같다.
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音乐剧《恶魔的律师》第二轮剧作指导
时间:2020年9月11日(五)15时~17时
地点:大学路 咖啡馆
导师: Lupina Oh 导演
学员: Min-Jung Min 编剧, Hyo-Eun Kim 作曲家
Lupina Oh 导演评价说在整体来看配角的人物设定在做一些完善结构上的问题就会得到很大改善。并忠告说角色的台词中有不像那个人物说的台词,现在要对角色进行更深度的思考。导师指导以顺次看着剧本仔细分析具体的场面和人物的形式进行。
考虑一下角色之间的均衡度会比较好。大卫不能从一开始就显露出骗子的面貌,因为已经铺设了伏笔。出现Party场面的第三首里,不要把大卫从其他人中分离出来单独唱歌怎么样。为了让大卫这一人物角色更有魅力,比起用他自己的嘴说出来不如通过周边的人物来凸显出来。
裁判结束后大卫接近J的场面还是不够明确。大卫说“听看杂(听都没听过见都没见过的小人物)律师“,但从大卫的人物形象来看不会用‘听看杂’这样的词语。要注意选择符合人物的语言。从这种视角来看J和他为的台词中有一些不需要的部分。不必要的台词会弱化人物角色。作品题目是‘恶魔的律师’但作品中却对这种行为用‘垃圾’来表现。这个地方可以有意的使用‘恶魔’这个词语。
大卫行骗的理由是什么。侠肝义胆?报仇?我认为是要亲手裁决恶魔的心,扩大为喜悦的一种报仇心。对这样的大卫难道不应该给他更有风度的处罚吗。为了让他成人给他吃‘艾蒿和大蒜‘,是太一次元的联想。委托人是性质恶劣的罪犯。比起肉体上的暴力,受到的精神上的暴力应该更加难以忍受。寻找让人起鸡皮疙瘩的高智商折磨人的方法会更好。
第6章出现大卫沉浸在耳麦游戏里的场面。作为一个骗子律师,练习高尔夫的场面会不会更合适呢。我想想了一下他租了间简陋的像仓库一样的办公室练习高尔夫的场景。大卫不是蹩脚的骗子而是真正的老千,不会没有必要的过度夸示自己。简陋的建筑物会在漠不关心的态度中更体现他专业的一面。
在J第一次访问大卫办公室的场面中,要出现两人对决的态势,现在J老是后退构不成对峙。两个人物之间在气势上的对峙很重要。相互之间的对话最好能互咬。还有J的同事罗监察在中间一次也不登场。有这么大的分量的一个人物,应该更积极地的利用一下。
大发横财的那首歌歌词不够明确。J本来是有信念的监察,放弃了自己重视的东西获得的横财。现在的歌词显得J的苦恼很无关紧要。在这里要呈现出整部作品中最堕落的嘴脸。得有足以让他更变价值观人生观的堕落的歌词。
缺乏对一个人在说话时另一个人在做什么的思考。场面的目的,整理出每场戏中重要的目的是什么并进行思考也是不错的方法。把场面的目标整理成两个。一个是主目标,另一个是复线不标。场面目标一定要明确。
台词里过与纯良的话太多。随着J想法的变化口吻也要发生相应的改编。最后,不能失掉写这部作品的原因和目的。
音乐剧《恶魔的律师》第二轮作曲指导
时间:10月8日下午4时~5时30分
地点:LIVE(株)办公室
导师: Ji-HYE Lee 作曲家
学员: Min-Jung Min 编剧, Hyo-Eun Kim 作曲家
《恶魔的律师》, Hyo-Eun Kim 作曲家作了6首歌来接受了指导。 Ji-HYE Lee 导师评价说“作品的音乐色彩出来了。虽然还有对人物角色的分析不足的歌曲,但整体的感觉抓住了。“
就像电视剧《秘密森林2》,说道法庭剧现在观众有通常要求的水平。如果作品的细节无法满足观众的要求,倒不如采取迂回的路线,直接把人物设计成非实际的象征性人物会更好。现在还是有很多现实性的元素。通过仔细的考证来做法庭戏很不简单。我觉得应该用漫画感觉的形式来解决,音乐用的就是这种方法。
拿到了6首歌,里面有很多好的主题。第一首歌‘都不足挂齿‘中用左手速弹演奏的部分很好。这一部分可以用作恶的欲望主题音乐在好记的地方出现。
第二首歌曲,介绍J的歌,是一首过于严肃的慢歌。考虑到整体的去剧情结构,这种出现的太快太早了。是一首放在第20首‘最后辩论‘的位置给予翻转的好歌。从一开始就出现这种真挚的歌的话戏显得太俗气了。
第5首歌‘想想以上‘非常好。裁判场面出现的时候反复使用也不错。因为有现实与幻想交织的感觉,可以高效利用在多个场面中。
第6首‘抓住我的手’把大卫爱开玩笑却又洒脱的性格都表现出来了。我感觉这首歌恰到好处的表现出了大卫性格。相反J这个人物究竟是什么样的人看不太清楚。虽然有表现J的内心的第二首歌,但在外形上是什么样子很难感受到。罗监察角色也很模糊。
第4首歌是第2首歌的简短变奏引发好奇。但是比起这么用,把这些简短的主题汇聚成一首器乐开场曲。会给作品带来电影感、漫画感的感觉。现在第一首歌不适合当开场曲。按刚刚说的方式会作出一首比想在更有趣的开场曲。
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ミュージカル『悪魔の弁護士』二次劇作メンタリング
日時:2020年9月11日(金)15時〜17時
場所:大学路カフェ
メンター:演出家オルフィナ
メンティー:作家ミン・ミジョン、作曲家キム・ヒョウン
演出家オルフィナ氏は、全般的に助演キャラクターが補われ、構成がよくなったと評価した。キャラクターのセリフにその人物が言いそうにないセリフがあるが、今はキャラクターについてもう少し考えるべきだと忠告した。メンタリングは台本を最初から順を追って具体的なシーンと人物を見ながら行われた。
キャラクターのバランスを考えてほしい。デイビットが最初から詐欺師に見えてはいけないが、すでに伏線がしかれている。パーティーシーンに出てくるナンバー3でデイビットは、完全に他のグループで、歌を歌わないのはどうだろうか。デイビットのキャラクターが魅力的になるためには、本人が言うのより周りのキャラクターで見せるのがよさそうだ。
裁判が終わってデイビットがジェイに接近するシーンは、今も明確ではない。デイビットが「つまらない弁護士」というセリフがあるが、デイビットのキャラクター場「つまらない」という言葉を使わなさそうだ。もう少しキャラクターに合うように言葉の選択に注意すべきだ。そんな風に見ると、ジェイとデイビットのセリフに中になくてもいいものがある。不要なセリフアはキャラクターを弱める。作品タイトルが 『悪魔の弁護士』だが、そんな行いについて「クズ」という表現を使っている。この時は意図的に「悪魔」という言葉を使うのもいい。
デイビットが詐欺を働く理由は、何なのか。男気、復讐心。悪魔を自分が成敗してやるという気持ち、遊戯にまで拡大される復讐心だと思う。そんなデイビットなら、もう少しかっこよく罰を与えるのではないだろうか? 依頼人たちは質の悪い犯罪者たちだ。肉体的な暴力よりも精神的な暴力の方が耐えがたい。鳥肌の立つほど知的に苦しめる方法を見つけてほしい。
6章ではデイビットがヘッドセットゲームに夢中になるシーンが出てくる。詐欺弁護士だから、いっそゴルフを練習したらどうだろうか。古びた倉庫のような事務所を手に入れて、ゴルフの練習をする姿を想像してみた。デイビットは、生半可な詐欺師じゃなく、本物の詐欺師だから、不必要に自身を誇示する人物ではない。古びた建物を気にしない態度から、むしろもっとプロフェッショナルな姿が感じられる。
ジェイがデイビットの事務所に初めて訪問するシーンで、2人の対決構図が作られるべきだが、ジェイガしきりに引く。2人の神経戦が非常に重要だ。会話のやりとりが続いてほしい。また、ジェイの仲間のナ検事が途中まったく登場しない。それほどの重要人物なら、もう少し積極的に活用する必要がある。
大金に関したの歌は、歌詞が不明確だ。ジェイが信念のある検事だったのに、大事にしていたことを諦めて手にした大金だ。今の歌詞は、ジェイの悩みをくだらなくする。この作品全体で最も堕落した姿を見せることができなければならない。人生観を変えるほどの堕落した歌詞にする必要がある。
1人が話す時に他の人がどうしているのかについて、どう考えたのかが見えない。シーンの目的、そのシーンで重要な目的が何なのかを整理してみるのもいい方法だ。シーンの目的を2つに整理してみよう。1つはメインの目的で、もう一つはサブラインの目的。シーンの目的が明確に整理されなければならない。
セリフに優しすぎる言葉が多い。ジェイの考えが変わるにつれ、口調も変わるべきだ。最後に、この作品を書こうとしたときの理由と目的を失ってはいけない。
ミュージカル『悪魔の弁護士』二次作曲メンタリング
日時:2020年10月8日16時〜17時30分
場所:ライブ株式会社事務所
メンター:作曲家イ・ジヘ
メンティー:作家ミン・ミジョン、作曲家キム・ヒョウン
『悪魔の弁護士』の作曲家キム・ヒョウンが作曲してきた6曲についてメンタリングを受けた。メンターのイ・ジヘは、「作品音楽のカラーが出ている。まだキャラクターについての分析が足りないと思う曲があるが、全体のトーンはうまくつかめている」と述べた。
ドラマ『秘密の森2』もそうだが、今の観客たちは法廷もののドラマといえば、常識的に考えるところがある。作品の細かい部分がそれを満足させることができないなら、遠回しにアプローチして実際の人物ではなく象徴的な人物に見せた方がいいだろう。今はまだ現実的な要素が多い。細かくチェックしながら法廷ものを作るのは簡単じゃない。漫画チックな雰囲気で進めるのが合っていると思う。音楽がそんな風にアプローチしている。
6曲聞いたがいいテーマが多かった。1番ナンバー「何もかもくだらない」に出てくる左手速弾き部分がよかった。この部分は、悪の欲望がテーマで、いくつか出てきてもよさそうだ。
2番ナンバーのジェイを紹介する歌は、非常に真剣なバラードだ。ギャップのあるドラマ構造を考えた時、このように前半はとても速い。20番ナンバー「最後の弁論」ぐらいになって、ギャップを与えるのにいい曲だ。最初から真実の歌が出てしまうと、この劇がナイーブに見える。
5番ナンバーの「想像以上」はとてもいい。裁判シーンが出てくるたびに、何度か使用してもいいだろう。現実と幻想が交差する感じがあって、いくつかのシーンに効率的に使われるとよさそうだ。
6番ナンバー「私の手を取って」は、いたずら好きでありながらもクールなデイビットのキャラクターがうまく盛り込まれている。この曲がデイビットの性格をうまく見せていると感じた。一方で、ジェイという人物がどんな人物なのかがよく見えない。ジェイの気持ちは2番ナンバーなんだろうが、外見的にどんな姿をしているのかが感じられなかった。ナ検事のキャラクターもやはり曖昧だ。
4番ナンバーは、2番ナンバーの短いリプライズで好奇心を持たせる。ところが、このように書くよりは、このように短いテーマを集めて器楽オープニングを作るのはどうだろか。もっと映画チックで漫画チックな作品のトーンにすることができそうだ。今の1番ナンバーは、オープニングにふさわしくない。今よりももっと興味深いオープニングになりそうだ。
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Musical ‘Evil's Lawyer’ 2nd Dramaturgy Mentoring
Date and Time: September 11, 2020 (Fri) 15:00-17:00
Venue: cafe in Daehak-ro
Mentor: director Oh Rupina
Mentee: writer Min Mi-jung, composer Kim Hyo-eun
Director Oh commented on the revision that it covered problems of composition as the supporting roles were generally improved. There are some lines that do not match the character, and now is the time to think and organize the characters. In the mentoring, specific scenes and characters in the script were looked into in order.
The balance between the characters should be considered. David shouldn't be seen as a fraud right away, but there's foreshadowing at the beginning. How about having David in a completely different group who doesn't sing the third number in the party scene. In order to make David look attractive, it would be more appealing if his charm is shown by the surrounding characters, not by himself.
The scene where David approaches Jay after the trial is still unclear. David uses the word "a naff lawyer", but David doesn't seem to be a character who would use the word 'naff'. You need to be careful with selecting language that better suit your character. On a similar note, some of Jay and David's lines are unnecessary. Unnecessary line weakens the character. The act of an 'evil's lawyer' is described as a 'trashlike' behaviour. It's good to deliberately use the word 'evil' as in the title.
What is the reason behind David's fraud? Chivalrous spirit, vengeance. I think it is the mind to punish the evil himself, vengeance that expands to amusement. With that kind of mind, David would give wittier punishment. Feeding 'wormwood and garlic' is too simple. The clients are low-rent criminals. For them, mental pain is harder to bear than physical pain. I want you to find an intelligent appalling way to torture them.
In scene 6, David plays a headset game. How about practicing golf instead as a fake lawyer. I pictured him practicing golf in a shabby office he rented. David is not a clumsy fraud, but a real fraud, so he is not a person who shows off himself unnecessarily. Not bothering about the shabby building can rather give more professional looks.
In the scene where Jay first visits David's office, Jay keeps stepping back, while they are supposed to have confrontation with each other. The tension between the two is very important. It would be better to have their lines take turn to switch as soon as one finishes. Jay's colleague prosecutor does not make any appearance in between at all. He is a quite important character, and should be used more actively.
The lyrics of the song about hitting the jackpot are not clear. Jay used to be a prosecutor with faith, and it was money that he got for giving up what he had considered important. The current lyrics make his woes look trivial. It should be able to show the most depraved person of the whole play. Therefore, depraved lyrics powerful enough to change one's outlook is a must.
I don't think you have had enough thoughts on how the other characters are doing while a character is talking. It is a good way to organize what the purpose of a scene is. Organize the purposes of the scene in two. One is the main purpose and the other is the purpose of sub-line. These purposes should be organized clearly.
There are too much good words in the lines. As Jay's thoughts change, his tone should change as well. Lastly, don't forget the reason and the purpose you decided to write the play.
Musical ‘Evil's Lawyer’ 2nd Composing Mentoring
Date and Time: October 8, 2020, 16:00-17:30
Venue: LIVE Corp. office
Mentor: composer Lee Ji-hye
Mentee: writer Min Mi-jung, composer Kim Hyo-eun
Composer Kim of "Evil's Lawyer" brought six composed songs for the mentoring. Mentor Lee said, "The musical tone of the work is settled. Some are lacking analysis of a character, but overall tone is well decided."
Like TV series "Stranger Season 2", audience these days have a certain level they commonly understand in courtroom drama. If the details of a play cannot satisfy that level, it would be better to approach allegorically and show them as symbolic charcters, not as realistic ones. Yet there are plenty of realistic elements. It is not easy to make a courtroom drama by checking everything in detail. I think the play should be approached in allegorical way, and the music is approaching that direction.
I received six songs and I found a lot of great themes here. Playing fast tempo with left hand in the number 'All is Dull' was really nice. This part could be used as a theme of evil desire in various parts.
The second number which introduces Jay sounds too serious. Considering the structure of a drama with a twist, at the beginning is too soon to put these kind of song. This is a proper song to come near the 20th number 'Final Statement' and giving a twist. It makes the play look naive to put an honest song at the front.
Number 5 'Beyond Imagination' is great. I think it's possible to use it multiple times for the trial scenes. It gives a exchanging feeling of reality and fantasy, which could be deployed in various scenes.
Number 6 'Hold My Hand' is a song that well represents the mischievous yet cool character of David. I felt that this song truly showed David's personality. On the other hand, the character of Jay is difficult to figure out. Jay's mind is represented in the second number, however, Jay's appearance was not conveyed. The character of prosecutor Na is also ambiguous.
The fourth number arouses curiosity as a short reprise of the second number. But then again, I would like to suggest gathering these short themes and creating an instrumental opening. This could give more cinematic and cartoon-like tone. Current Number 1 is not suitable for an opening. I think the instrumental opening would be more interesting.
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