뮤지컬 <미치> 2차 극작 멘토링
일시: 2020년 10월 30일(수) 16시 30분~19시
장소: 라이브㈜ 사무실
멘토: 김태형 연출가
멘티: 박문영 작가
뮤지컬 <미치>는 가상의 나라 테르쥬를 배경으로 낮에는 노인, 밤에는 젊은이로 변하는 미치의 이야기를 담은 작품이다. 부당한 권력에 맞서 싸우는 인물들의 이야기에 판타지 요소를 결합한 것이 특징이다. 테이블 리딩과 1차 멘토링을 거친 <미치>는 기본적인 구조와 틀은 그대로 가져가면서 이야기의 전체적인 흐름과 인물 관계를 새롭게 정의했다. 미치의 일거수일투족을 기록하는 작가 트레져와 테르쥬의 추기경이자 총리인 아스뎀의 관계가 재설정되어 극의 긴장감과 흥미를 더했다. 작품의 주요 소재인 ‘붉은 루비의 전설’이 오프닝에 삽입되었다. 이전보다 극 규모를 줄이고 원 세트로 구성할 수 있도록 수정하여 무대 연출의 효용성을 높였다.
하지만 등장인물의 근본적인 욕망이나 목적이 분명하지 않다. 구체적인 목적이 제시되지 않고 무언가를 욕망하는 분위기만 풍기고 있다. 인물의 목적이 불분명하면 이야기에 대한 집중력과 흥미가 반감된다. 대중극은 선명한 서사가 필요하다. 이는 인물의 목적이 분명히 드러낼 때 가능하다. 인물이 분명한 목적을 갖기 위해서는 이들이 극복해야 할 문제가 구체적이어야 한다. 문제를 극복하기 위해 인물들이 취하는 구체적인 방법(목적)이 드러나기 때문이다.
실화를 다루는 작품이라면 배경 설명을 생략해도 이해하는 데 어려움이 없다. 하지만 <미치>는 가상의 세계를 다루는 만큼 그 세계에 대한 정보가 필요하다. 작가는 곳곳에 작품의 배경이 되는 테르쥬에 대한 정보를 배치했지만, 정보가 분산되어 있어 쉽게 알아차리기가 어렵다. 세계관에 대한 정보를 제대로 주지 않으면 관객이 작품에서 기대할 수 있는 게 없다. 이런 경우 극 초반에 아예 정보 제공을 위한 장면이나 넘버를 삽입해 극의 기본 배경을 이해할 수 있도록 하는 것이 좋다.
<미치>는 현재를 기점으로 10년 전, 40년 전 이야기가 한 무대에 공존하는 독특한 구성을 하고 있다. 시차를 둔 세 가지 이야기가 서로 얽히고설켜 흥미롭게 하는 동시에 극을 이해하기 어렵게 한다. 주연을 제외한 모든 인물이 1인 다역으로 출연하는 탓에 시점의 구분이 모호하다. 계속 변화하는 시간을 직관적으로 구분할 수 있는 장치가 있어야 한다. 이는 관객뿐만 아니라 작품을 무대에서 구현하는 연출이나 배우들에게도 필요하다.
한편, 주인공 미치는 말로 타인을 설득하려는 모습이 반복된다. 말만 해서는 타인을 움직이기 어렵다. 미치의 말이 힘을 갖기 위해서는 구체적인 증거가 있어야 한다. 증거는 특정한 물건이 될 수 있고, 미치가 행동으로 자신의 능력을 증명하는 것이 될 수 있다. 미치가 타인을 변화시키는 인물이니 말뿐만 아니라 행동하는 인물이 되어야 한다.
뮤지컬 <미치> 2차 작곡 멘토링
일시: 2020년 10월 29일(화) 22시 30분
장소: 상암동
멘토: 김은영 작곡가
멘티: 박문영 작가, 조아름 작곡가
<미치> 음악 멘토링은 극 초반에 배치된 6곡을 들어보고 문제점을 논의하는 방식으로 진행됐다. 전반적인 음악 스타일은 좋다. 다만 같은 장면에서도 각기 다른 시간대의 이야기가 진행되는 <미치>의 특징을 음악에 반영할 필요가 있다. 한 넘버 안에서 장면이 변화하는 경우가 종종 등장하는데 음악의 톤이 크게 분리되지 않아 아쉽다. 계속 같은 이야기가 이어지는 느낌을 지울 수 없다. 때로는 이야기가 전개되면서 음악이 분위기를 상승시켜줘야 하는데 비슷한 분위기로 곡이 전개되면서 상승세가 자꾸 꺾인다. <미치>는 장면 변화, 인물의 감정 변화에 음악의 도움이 많이 필요한 작품이다. 같은 넘버 안에서도 악기 편성이나 톤을 달리해 변화의 지점을 정확하게 짚어줄 필요가 있다.
가사는 수정이 필요하다. 극 초반에는 상황을 보여주는 넘버가 많은데, 가사는 너무 포괄적이고 막연하다. 장면에서 전달하고자 하는 내용이 무엇인지 또렷이 보여주는 가사가 필요하다. 어떤 넘버에서는 일상적인 말이 가사가 되어야 한다. 또 인물의 성격이 따라 사용하는 단어가 달라져야 한다. 예를 들어 극 초반 바다를 삶의 터전으로 삼고 있는 테르쥬 백성들의 노래로 뱃사람들의 삶이 녹아 있어야 한다. 그러나 가사에는 뱃사람이 전혀 느껴지지 않고, 오히려 웅장한 이미지의 가사를 나열해 비장한 느낌을 강조한다. 가사의 뉘앙스는 곧 음악의 분위기와 연결된다. 자칫 곡에서 의도하는 바와 다른 음악이 나올 수 있기 때문에 넘버의 목적에 따라 가사에 사용하는 단어를 세심하게 선택해야 한다.
音乐剧《米切》第二轮剧作指导
时间:2020年10月30日(三) 16时30分~19时
地点:LIVE(株) 办公室
导师: Tea-Hyeong Kim 导演
学员: Moon-Young Park 编剧
音乐剧《米切》讲述了以虚构的国家特尔朱为背景,白天是老人夜里就会变成青年人的米切的故事。特征是在与不正当权利进行斗争的人物故事加上奇幻元素。经过了剧本围读和第一轮导师指导的《米切》,保留了原有的基本构架,对故事整体的流向和人物关系进行了新的定义。记录着米切的一举手一投足的作家特雷杰和特尔朱的国师兼总理阿斯丹之间的关系进行了重新设定,增加了剧情的紧张感和趣味性。作品的主要素材“红宝石的传说”被插入开场中。对之前的规模进行了缩小,修改成可以在单一场景的进行的构成,提高了舞台演出的效率。
但是登场人物本质的欲望和目的都不够明确。没有具体的目的,只有想要某样东西的模糊欲望以及这种氛围。人物的目的不明确,故事的集中度和趣味性也会减半。大众戏剧需要明了的叙事。这要在人物的目的明确表现出来的前提下才可能实现。为了使人物有明确的目标,就要把他们需要克服的问题具体化。因为为了克服问题人物所使用的的方法要展现出来。
讲述实际事件的作品,可以省略背景说明在理解上也不会有困难。但是《米切》是在虚构世界的,因此需要那个世界的信息。编剧 在各个地方留下了作为作品背景的特尔朱的信息,但是过于分散很难被察觉到。如果不切实地把世界观的信息给出来,观众看作品是就没有支撑。这种情况,最后可以直接在剧刚开始的不跟插入提供信息的场景或者歌曲,让观众能够理解戏剧的基本背景。
《米切》有着以现在为基点10年以前,40年以前的故事在同一个舞台空间共存的独特结构。以米切为中心的三个故事相互缠绕,很吸引人但同时也让剧情很难理解。因为主演之外的人物都采用一人多角,时间点划分模糊。要有一个装置可以直观的区别出一直变化的时间。着不仅是对观众,对把作品具体呈现在舞台上的导演和演员也是必须的。
另外,主人公米切反复出现用话语来说服别人的面貌。只用话语来让别人行动是很难的,要让米切的话有力量,需要具体的证据。证据可以是某个特定的物品,也可以是米切用行动来证明自己的能力。米切不仅是让别人变化的人,也要成为一个行动的人物。
音乐剧《米切》第二轮作曲指导
时间:2020年 10月29日(二)22时30分
地点: 上岩洞
导师: Eun-Yeong Kim 作曲家
学员: Moon-Young Park 编剧, A-Reum Cho作曲家
《米切》音乐指导以对戏前半部的六首歌试听和问题点讨论的方式进行。整体的音乐风格是好的。但是《米切》是在同一个的场景里,同时进行不同时间点故事的作品,需要用音乐来体现这个特征。在同一首歌里有场景切换的情况时有发生,但音乐的色彩没有大的区分这很遗憾。没有办法消除继续同一个故事的感觉。有时随着故事的展开要让音乐的氛围上升,如果歌曲以相同的气氛展开那上升的气氛就会一直掉下来。《米切》是在的场景转换,人物的感情变化上很需要音乐帮助的作品。同一个歌曲里需要通过乐器的编排和音色的变化来明确的点出变换的转折点。
歌词需要修改。在戏开始的部分展现状况的歌舞较多,但歌词太过于笼统和模糊了。场面中要传达的内容是什么,要通过歌词明确地表达出来。正在有些曲目中歌词要是日常用语。还要根据人物性格的不同使用不同的词语。例如开始的部分将大海作为生活的依托的特尔朱百姓唱的歌,要蕴含在船上生活的人的生活。但是歌词里丝毫不能感受到在船上的生活,反而是通过展现雄壮视觉的歌词罗列突出悲壮的感觉。歌词的感觉直接与音乐的氛围相连接。不小心可能就会造成音乐跟歌曲的意图不同,因此根据歌曲的目的,要精心挑选歌词中的词语。
ミュージカル『ミチ』二次劇作メンタリング
日時: 2020年10月30日(水)16時30分~19時
場所:ライブ株式会社事務所
メンター:演出家キム・テヒョン
メンティー:作家パク・ムンヨン
ミュージカル『ミチ』は、仮想の国テルジュを舞台に昼は老人、夜は若者に姿を変えるミチの物語を描いた作品だ。不当な権力に立ち向かう人物らの物語にファンタジー要素を加えたのが特徴。本読みと一次メンタリングを経た『ミチ』は、基本的な構造と枠はそのままで、物語の全体的な流れと人物関係を新たに定義した。ミチの一挙手一投足を記録する作家トレジャーとテルジュのカーディナルであり総理のアスデムの関係が再設定され、劇の緊張感と楽しさを向上させた。作品の主な素材である「赤いルビーの伝説」が、オープニングに挿入された。以前よりも劇の規模を縮小させて、元の瀬っとで構成できるように修正し、舞台演出の効用性を高めた。
しかし、登場人物の根本的な欲望や目的が明らかでない。具体的な目的が提示されておらず、何か欲望を抱いている雰囲気だけが漂っている。人物の目的が不明確だと、物語への集中力と興味が半減する。大中劇は、鮮明なメッセージが必要だ。これは、人物の目的がはっきりしている時に可能だ。人物が明らかな目的を持つためには、彼らが克服すべき問題が具体的でなくてはならない。問題を克服するために人物が取る具体的な方法(目的)が現れるからだ。
実話を扱う作品なら、背景説明を省略しても理解するのは難しくない。しかし、『ミチ』は、仮想の世界を扱うだけに、その世界についての情報が必要だ。作家は所々、作品の背景になるテルジュについての情報を配置しているが、情報が分散していてわかりにくい。世界観についての情報をしっかりと与えなければ、観客が作品で期待できるものがない。その場合、劇前半に、情報を完全に与えるためのシーンや、ナンバーを入れて、劇の基本背景を理解できるようにするのがいい。
『ミチ』は、現在を起点に10年前、40年前の話がひとつの舞台に共存する独特な構成をしている。時差を持たせた3つのストーリーがそれぞれ絡み合って興味深くさせると同時に劇を理解しにくくさせる。主演以外のすべての人物が1人多役で出演するせいで、時間の区分が曖昧だ。変化しつづける時間を直感的に区分できる仕掛けがいる。それは、観客だけでなく作品を舞台で具現化する演出や俳優にも必要だ。
一方、主人公のミチは、言葉で他人を説得しようとする姿が繰り返される。言葉だけでは他人を動かすことは難しい。ミチの言葉が力を持つためには、具体的な証拠が必要だ。証拠は、特定の物の場合もあるし、ミチが行動で自分の能力を証明することができる。ミチが他人を変化させる人物だから、言葉だけでなく行動で見せる人物になるべきだ。
ミュージカル『ミチ』二次劇作メンタリング
日時: 2020年10月29日(火)22時30分
場所:上岩洞
メンター:作曲家キム・ウンヨン
メンティー:作家パク・ムンヨン、作曲家チョ・アルム
『ミチ』の音楽メンタリングは、劇前半の6曲を聞いてみた後で問題点について話し合う形で行われた。全般的な音楽スタイルはいい。ただし、同じシーンでもそれぞれ違う時間の話が展開される『ミチ』の特徴を音楽に反映する必要がある。ひとつのナンバーの中でシーンが変化する場合がよく登場するが、音楽のトーンが大きく違わないのが残念だ。ずっと同じ話が続くような感じがする。時にはストーリーが展開されながら、音楽が雰囲気を盛り上げるべきだが、同じような雰囲気で曲が展開されていて盛り上がりに欠ける。『ミチ』は、シーンや人物の感情の変化に音楽の力が非常に必要な作品だ。同じナンバーの中でも楽器の編成やトーンの変化のタイミングを正確に変える必要がある。
歌詞は修正が必要だ。前半は状況を描写するナンバーが多いが、歌詞は非常に包括的で漠然としている。シーンで伝えようとする内容が何なのかをはっきりと伝える歌詞が必要だ。ナンバーによっては日常的な言葉を使うべきだ。人物の性格によって歌詞に使用する言葉を変えなければならない。例えば、劇前半の海を暮らしの場だと考えているテルジュの百姓たちの歌で船乗りたちの暮らしが溶け込んでいなければならない。しかし、歌詞にはそれがまったく感じられず、むしろ壮大なイメージの歌詞を羅列して悲壮感を強調している。歌詞のニュアンスは、音楽の雰囲気と繋がる。下手をすると曲で意図するものと違う音楽が出てくることがあるため、ナンバーの目的によって歌詞に使用する言葉に細かく気を使うべきだ。
Musical ‘Michi’ 2nd Dramaturgy Mentoring
Date and Time: October 30, 2020 (Wed) 16:30-19:00
Venue: LIVE Corp. office
Mentor: director Kim Tae-hyung
Mentee: writer Park Moon-young
Musical “Michi” is about the eponymous heroine in an imaginary kingdom Terju who changes her figure day and night, an old during the day and a young in the nighttime. Story of characters fighting against unjust power is combined with elements of fantasy. The revision took the same structure of "Michi" from the 1st mentoring and read-through, while newly defining the overall flow and the relationships between the characters. The relationship between Treasure, a writer who keeps a record of Michi, and Asdem, who is a cardinal and prime minister of Terju, was reset, adding to the tension and amusement. The main material of the musical 'The legend of the red ruby' was added in the opening. The scale of the play was reduced in size and modified into a circle shaped set, increasing the efficiency of stage production.
However, the fundamental desire or purpose of the character is not clear. Without any specific purpose given, there is only an atmosphere of desire. Power and amusement of the play is halved when the purpose of the character is unclear. Popular plays need a clear narrative. This is possible when a character has a distinct purpose. In order for a character to have a distinct purpose, the obstacles they need to overcome should be specific. The purpose is shown as the character uses a method (purpose) to solve the obstacles.
There is no difficulty in understanding a work based on a true story, even without any background description. However, "Michi" deals with an imaginary world, and requires information about the background. The writer has put some descriptions of Terju here and there, but they are dispersed and not easy to understand. If the information about the world is not properly given, there is nothing an audience can expect in the play. In this case, inserting scenes or numbers near the beginning to provide information can help the audience understand the background.
"Michi" has a unique structure, where each stories from 10 years ago and 40 years ago coexist with the present in one stage. Stories from three different periods of time make the story interesting and difficult to understand at the same time. All the characters except for the main character plays multiple roles, making distinctions of time ambiguous. There must be a device that distinguishes the time period which continuously changes. This is necessary not only for the audience, but also for the directors and actors.
Meanwhile, the heroine Michi is repeatedly shown to convince others through conversations. It is difficult to persuade others just by talking to them. In order for Mitch's speech to have power, there must be a specific evidence. The evidence can either be a certain object or Mitch proving her capability by taking actions. Since Michi is a character who changes others, she should be a person of actions.
Musical ‘Michi’ 2nd Composing Mentoring
Date and Time: October 29, 2020 (Tue) 22:30
Venue: Sangam-dong
Mentor: composer Kim Eun-young
Mentee: writer Park Moon-young, composer Cho A-reum
The musical mentoring for "Michi" began with listening to the first six numbers, then issues were discussed. The overall style of music is good. However, you need to reflect "Michi"'s characteristic of showing stories from different time zones in the same scene in music as well. Often, the scene changes during a number, but there is no big change in music. It feels like the same story is being continued. Sometimes, as the story unfolds, the music has to intensify the atmosphere, but as the song develops with a similar tone, it fails to do so. Scene changes and emotional change in characters of "Michi" require help of music. Even within the same number, you need to point out the change by using different instruments or a tone.
The lyrics need to be revised. There are numbers explaining the situation in the beginning part of the play, but the lyrics are too extensive and vague. You need lyrics that clearly conveys what you want to say in the scene. Some numbers need everyday language as lyrics. Also, language should vary depending on the personality of a character. For example, the lives of sailors should be melted into the song people of Terju sing near the beginning. The current lyrics, however, lists words with mighty images that emphasizes heroic feeling, without any impression of sailors. The nuance of lyrics is directly connected to the atmosphere of music. Since the music might turn out to be different from the plan, you should carefully select the words used in lyrics based on the purpose of the song.