뮤지컬 <미스 대디> 2차 극작 멘토링
일시: 2020년 9월 24일(목) 14시~16시
장소: 논현동 카페
멘토: 더뮤지컬 박병성 국장
멘티: 정다이 작가
1차 멘토링 이후 심사에 제출한 대본도, 리딩 때 발표한 대본도 아닌 제3의 대본을 트리트먼트로 제출했다. 테이블 리딩 버전에 비해 버드의 과거 비중을 줄이고 현재 버드와 준의 관계에 집중하려고 노력했다.
캐릭터의 명확성, 일관성 필요
버드와 준의 관계는 굉장히 매력적인 인물들이다. 좀 더 이들의 매력이 명확하게 제시되었으면 좋겠다. 버드의 캐릭터를 명확히 알지 못하겠다. 어떤 장면에서는 거침없는 톱스타로 자신감 넘치는 인물인 것 같다가, 어떤 장면에서는 굉장히 이해심 넓은 성숙한 인물로 그려진다. 또 어떤 장면에서는 전형적이긴 하지만 <킹키부츠>의 롤라 같은 모습을 보이기도 한다. 작가가 버드라는 인물을 어떤 인물로 그리고 싶은지 관객들에게도 이해시켜 주었으면 좋겠다. 행동과 대사에서 인물의 성격이 느껴져야 한다.
준의 캐릭터 역시 명확하게 잡히지 않는다. 지금 대본에서 드러나는 행동만 본다면 준에게 마음을 주기가 힘들다. 준은 버드가 아버지라고 생각하고 있는 인물이다. 그의 반항적인 행동은 아버지가 자신을 방치해 두었다는 오해에서 비롯된다. 지금의 준은 버드에게 일방적으로 화를 내다가 나가서는 술을 마시고 싸움을 벌인다. 이런 준에게 마음을 주기가 힘들다. 버드를 아버지라고 오해하고 있는데, 그 속에서 생기는 심리적 갈등이 좀 더 직접적으로 드러났으면 좋겠다. 그러기 위해서는 버드와 준이 계속 부딪히면서 감정을 쌓아가야 하는데 준이 계속 밖으로만 도망치니까 갈등이 쌓이지 않는다.
새로운 가족이 되기 위해
이 작품은 가족에 대한 이야기이다. 버드를 아버지라고 오해하는 준과 트랜스젠더 가수 버드가 오해와 이해를 거쳐 혈연적인 의미를 넘어선 가족이 된다. 그렇다면 이들이 되고 싶은 가족은 무엇인가. 이미 작품에 어느 정도 그런 설정이 담겨 있는데도 그 가족에 대한 고민이 충분치 않다. 작가가 생각하는 가족에 대한 생각이 확고해야 한다. 지금 트리트먼트에서는 버드는 자신을 아버지라고 오해하고 있는 준을 위해 실력도 검증하지 않은 채 자신의 콘서트 오프닝 무대에 기회를 준다거나, 서바이벌 음악 프로그램에 꽂아주는 식의 도움을 준다. 그것이 과연 올바른 가족(아버지)의 모습이라고 할 수 있을까. 버드의 부도덕하고 무책임한 행동은 객관적인 시선에서 보면 범죄다. 버드의 마음이 열리게 되는 계기가 앤드류에게 폭행을 당했을 때 자신의 편이 되어 주고 도와주어서였다. 고마운 마음이 들지만 이 도움이 특별한 의미를 갖기 위해서는 좀 더 극적인 설정이 필요하다. 버드가 준에게 가족이라는 생각을 들게 하는 좀 더 극적인 상황이 필요하다.
버드와 준의 관계에서 특별한 감정이 설정되지 않다 보니 후반부 버드가 자신이 이룬 지위와 영광을 포기하는 게 이해되지 않는다. 이 이야기의 매력은 버드를 아버지라고 오해하는 준과 가족이라고는 없었던 트랜스젠더 버드가 심정적으로 가족과 같은 관계로 이어지는 데 있다. 그 예민한 관계를 보여주는 데 더 집중했으면 좋겠다. 현재는 준이 버드의 아들이 아니라고 생각하는데, 버드의 아들일 수도 있는 여지를 열어두고 둘의 관계가 궁금증을 가지고 극을 따라가게 하는 것도 괜찮을 것 같다.
뮤지컬 <미스 대디> 2차 작곡 멘토링
일시: 2020년 9월 25일(금) 13시~14시 30분
장소: 서초동 김성수 음악감독 사무실
멘토: 김성수 음악감독
멘티: 정다이 작가, 김희은 작곡가
<미스 대디> 음악 멘토링은 1번 넘버 ‘캡틴’과 ‘모래바람’ 두 곡의 멘토링이 이루어졌다. 새롭게 구성을 바뀐 상태라 곡 멘토링보다는 전반적인 대본의 멘토링이 중심을 이루었다.
넘버 1번 ‘캡틴’은 버드 밴드가 콘서트 때 부르는 노래이다. 하드락 스타일의 강한 곡에서 새로운 가사와 넘버로 구성했다. 새로운 장르로 바꾼 것은 좋은 선택이었다. 단지 지금 곡 진행이 가사에 너무 묶여 있다는 인상을 받는다. 음악적으로 맞지 않는다면 작가에게 요구해서 가사 수정을 할 필요도 있다. 뮤지컬이다 보니 가사 전달에 좀 더 신경을 써서 작업을 해달라.
디테일한 이야기이긴 하지만 버드가 톱스타라면 스타디움에서 콘서트를 하지 이렇게 클럽을 돌지는 않는다. 버드의 스타일을 강조하기 위해 클럽을 도는 톱스타로 설정하는 것은 가능한데 그런 설정을 작가가 충분히 인지하고 있어야 한다.
뮤지컬은 이야기의 전달이 아니라 정서의 전달이다. 준이 버디의 음악을 어떻게 생각해 왔는지, 질투인지 존경인지 그런 것들이 드러났으면 좋겠다. 준이 아티스트로서 어떤 생각을 하고 있는지 고민해야 한다. 둘이 어떤 관계, 어떤 과정을 거쳐서 마지막에 버디에게 쿨한 태도를 취할 수 있는지 이유가 있어야 한다.
버디가 트랜스젠더인데 준이 트랜스젠더 아빠를 어떻게 받아들일지 성 정체성에 대한 고민이 안 드러난다. 이 점이 중요한 갈등이 될 수 있다.
音乐剧《MISS DADDY》第二轮导师指导
时间:2020年9月24日(四)14时~16时
地点:论岘洞 咖啡馆
导师:THE MUSICAL Byeong-Seong Park 局长
学员: Da-Yi Jung编剧
这次既不是第一轮导师指导之后提交的剧本也不是在剧本围读时发表的剧本,第三次提交的剧本是剧情大纲。与剧本围读时的版本对比,减少伯德过去的比重,努力做到集中在现在伯德和朱恩的关系上。
需要人物的明确性和一惯性
从伯德和朱恩的关系出发,两人都是十分有魅力的角色。如果能把他们的魅力展现的更明确一些会更好。没办法明确把握伯德的角色。在有些场面中好像是自信感爆棚无人能挡的大明星,在某些场面中又被刻画成善解人意心智成熟的人物。有的场面又是典型的《长靴妖姬》里罗拉一样的面貌。编剧想把伯德刻画成一个怎样的人物,也要说服观众。要能在行动和台词中感受到人物。
朱恩的角色也同样的不公明确。光从现在剧本中体现出的行动来看,很难喜欢朱恩。朱恩是把伯德当作父亲的人物。他的反抗行动根生与父亲对自己的不闻不问。现在的朱恩先是单方面的对伯德发火,之后就出去喝酒之后打架生事。这样的朱恩很难让人喜欢。误会伯德是自己的父亲,因此产生的心里了矛盾,如果能更直接的表现出来会更好。为了能实现这一点,伯德和朱恩要通过持续的碰撞累计感情,现在朱恩老是往外跑没法累积感情。
为了成为新的家庭
这个作品说的是家族的故事。误会伯德是父亲的朱恩和变性人歌手伯德,经历误会和理解最终结成跨越血缘关系的家人。那么他们想成为怎样的见人呢。尽管作品已经在一定程度上包含了这种设定,但对这种家庭的思考还不充分。编剧对家人的想法要坚固。现在剧情大纲中,给误会自己是爸爸而且实力没有得到印证过的朱恩站上自己演唱会开场舞台的机会,或者帮他进选秀音乐节目等。这些证的是家人(父亲)该有的样子吗。伯德的不道德和不负责任的行动,从客观的角度来看可以说是犯罪。伯德打开心扉的契机是在被安德鲁暴打是站在自己一边帮助自己。感谢的心可以有,但这份帮助要有特别的意义还需要更戏剧化的设置。对朱恩来说把伯德看做家人还需要更戏剧化的状况。
因为伯德和朱恩的关系里没有设置特别的感情,所以后半部分伯德放弃自己拥有的地位和荣誉显得不可理解。这个故事的魅力就在于,误会伯德是父亲的朱恩和没有家人的变性人伯德成为心理上的家族关系。希望可以集中在展现这一敏感的关系上。现在这种让观众一直带着朱恩不是伯德的儿子担忧可能是伯德的儿子的好奇心一直看下去的方式是很不错的。
音乐剧《MISS DADDY》第二轮作曲指导
时间:2020年9月25日(五) 13时~14时30分
地点:瑞草洞 Seong-Su Kim 音乐总监 办公室
导师: Seong-Su Kim 音乐总监
学员: Da-Yi Jung编剧, Hee-Eun Kim 作曲家
《MISS DADDY》音乐指导,对第一首歌‘captain’和‘沙风’两首歌进行了指导。因为作品进行了全新的构成,比起歌曲的指导更以剧本全体指导为中心。
第一首歌曲《captain》是伯德乐队在演唱会上唱的歌。硬摇滚(hard rock)风格强烈的歌单中以新鲜的歌词和歌曲来组成。转换成新风格是个不错的选择。只是现在歌曲有一种过于被歌词束缚的感觉。如果跟音乐不适合,也有必要跟编剧要求修改歌词。音乐剧要在歌词传达力上多下功夫。
虽然是细节问题,伯德是顶级明星肯定在体育馆办演唱会,不会再酒吧巡演。如果为了强调伯德的风格也可以把他设定成在酒吧巡演的大明星,但编剧要对这个设定有充分的认知。
音乐剧传达的不是故事而是情绪。对伯德的音乐朱恩一直有怎样的看法,是嫉妒还是尊敬,这些部分都要展现出来。也要考虑朱恩作为艺术家有着怎样的想法。两人是什么关系,经历怎样的过程最终伯德能达到洒脱,这其中都要有原因。
伯德是变性人,朱恩怎么接纳变性人当爸爸,对性别认同的思考没有展现出来。这一点可以成为非常重要的矛盾。
ミュージカル『ミス・ダディ』二次劇作メンタリング
日時:2020年9月24日(木)14時〜16時
場所:ノンヒョン洞カフェ
メンター:ザ・ミュージカル局長パク・ビョンソン
メンティー:作家チョン・ダイ
一次メンタリング後、審査に提出した台本でも、本読み時に発表した台本でもない第三の台本を提出した。本読みバージョンに比べてバードの過去を描いたシーンが減り、現在のバードとジュンの関係に集中しようと努力した。
キャラクターの明確性、一貫性が必要
バードとジュンの関係は、非常に魅力的だ。もう少し2人の魅力が明確になってほしい。バードのキャラクターがはっきりわからない。あるシーンでは、堂々としたトップスターで、自信あふれる人物に感じられ、別のシーンでは非常に理解力のある大人な人物に描かれている。また、あるシーンでは、典型的だけど『キンキブーツ』のローラのような姿に見えもする。作家がバードという人物をどんな人物に描きたいのか観客にも理解させてほしい。行動とセリフで人物の性格を感じられなければいけない。
ジュンのキャラクターもやはり、明確でない。今の台本で見せる行動だけ見ると、ジュンに感情移入しがたい。ジュンはバードが父親だと思う人物だ。彼の反抗的な行動は、父親が自分を放置したという誤解によるもの。今のジュンはバードに一方的に怒りをぶつけ、外で酒を飲んでケンカをする。そんなジュンに感情移入するのが難しい。バードを父親だと誤解しているのに、その中で生じる心の葛藤がもう少しダイレクトに描かれてほしい。そのためにはバードとジュンがぶつかりつづけながら、葛藤を大きくしていくべきなのに、ジュンはずっと外に逃げるから、葛藤が大きくならない。
新しい家族になるために
この作品は、家族についての物語だ。バードを父親だと誤解するジュンとトランスジェンダーの歌手バードが誤解と理解を経て血のつながりという意味を超えた家族になる。ならば、彼らがなりたい家族は何なのか。すでに作品にある程度そのような設定が盛り込まれているが、その家族についての深みが足りない。作家が思う家族についての考えが明確でなければならない。今の台本ではバードは、自分を父親だと誤解しているジュンのために実力も確かめないまま、自分のコンサートのオープニングステージに立つチャンスを与えたり、サバイバル音楽番組に出演させるなどの形でサポートする。それが果たして、正しい家族(父親)の姿だと言えるのだろうか。バードの不道徳かつ無責任な行動は、客観的に見ると犯罪だ。バードが心を開くことになるきっかけが、アンドリューに暴行された時に自分の味方になって助けてくれたからだった。ありがたいと思うが、それが特別な意味を持つためには、もう少しドラマチックな設定が必要だ。バードがジュンに家族と思わせる状況が足りない。
バードとジュンの関係で特別な感情が設定されていないため、後半にバードが自分が手に入れた地位と栄光を諦めることについて理解できない。この物語の魅力は、バードを父親だと誤解するジュンと家族なんていなかったトランスジェンダーのバードが、気持ちの上で家族のような関係になるところにある。その敏感な関係を見せるのに、もっと集中してほしい。今は、ジュンがバードの息子ではないと思うのに、バードの息子であるかもしれない余地を空けておいて、2人の関係に興味を持たせて劇を追いかけさせてもいいと思う。
ミュージカル『ミス・ダディ』二次作曲メントリング
日時:2020年9月25日(木)13時〜14時30分
場所:瑞草洞キム・ソンス音楽監督事務所
メンター:音楽監督キム・ソンス
メンティー:作家チョン・ダイ、作曲家キム・ヒウン
『ミス・ダディ』の音楽メンタリングは1番がナンバー「キャブテン」「砂風」の2曲について行われた。新しく構成を変えた状態だったため、曲のメンタリングよりは全般的な台本のメンタリングが中心だった。
1番ナンバーの「キャプテン」は、バードのバンドがコンサートで歌う歌だ。ハードロックスタイルのパワフルな曲で、新しい歌詞とナンバーで構成している。新しいジャンルに変えたのはいい選択だった。ただし、今の曲の展開が歌詞にすごく縛られているという印象を受ける。音楽的に合わないなら、作家に歌詞の修正を求める必要もある。ミュージカルだから、歌詞の伝達をもう少し意識してほしい。
細かい話だが、バードがトップスターならスタジアムコンサートをするはず。こんな風にライブスタジオを回ったりしない。バードのスタイルを強調するためにライブスタジオを回るトップスターに設定するのは可能だが、そのような設定を作家が十分に把握しているべきだ。
ミュージカルは物語の伝達ではなく、情緒の伝達だ。ジュンがバードの音楽をどう思ってきたのか、嫉妬なのか尊敬なのかそのようなことが出てほしい。ジュンがアーティストとして、どんな考えを持っているのかを考えるべきだ。2人の関係やどんないきさつで最後にバードにクールな態度を取ることができるのか理由がなくてはならない。
バードがトランスジェンダーなのに、ジュンがトランスジェンダーの父親をどう受け入れるのか、性のアイデンティティについての考えが描かれていない。そこが重要な葛藤になる。
Musical ‘Miss Daddy’ 2nd Dramaturgy Mentoring
Date and Time: September 24, 2020 (Thu) 14:00-16:00
Venue: cafe in Nonhyeon-dong
Mentor: Park Byng-sung, director of The Musical
Mentee: writer Jung Da-yi
The script submitted for the treatment was neither the script after the first mentoring nor the script from the read-through. Compared from the read-through version, the script was more focused on the current relationship between Bud and June rather than Bud's past.
Need for clarity and consistency of characters
Bud and June are very attractive characters. Their charm needs to be presented more clearly. It is hard to figure out Bud's character. In some scenes, he is a feisty rock star with confident personality, and in some he is portrayed as a very mature, understanding person. He is also, although a bit typical, like Lola from "Kinky boots" in some other scenes. The writer needs to help the audience understand how the writer wants Bud to be seen. The personality of a character should be shown through one's actions and lines.
June's character is also not easy to grasp. It is difficult to relate to June in the current script. June is a character who thinks Bud is his father. His rebellious behavior comes from misunderstanding that his father had left him alone. June in the current script gets mad at Bud then go out to drink and put up a fight. It is hard to share heart to June like this. His inner conflict that comes from misunderstanding Bud as a father needs to appear more directly. For this, June should constantly have arguments with Bud and build up emotions, which doesn't work if June keeps running away.
To become a new family
This is a story about family. June who thinks Bud is his father, and transgender singer Bud eventually become a family beyond the meaning of blood relations after misunderstandings and understandings. What kind of family do they want to be? Although there are some settings in the script, there was not enough thoughts made about the family. The writer's idea of the family needs to be clear. In the current script, Bud gives June a chance to be on his concert opening stage and helps him get on the survival music show without even testing his skills. I wonder if it is the right attitude of a family (father). Immoral and irresponsible behavior of Bud is objectively a crime. Bud's heart opened after June helped and stood on his side when he was assaulted by Andrew. He should feel grateful, but in order to make this have a special meaning, there needs more dramatic setting. More dramatic situation to make Bud think of June as a family is needed.
Since there isn't any special emotion set between Bud and June, Bud giving up his position and glory in the second half is not convincing. The point of this story is the two, June who misunderstood Bud as a father and Bud a transgender who had never had a family, forming a family-like relationship. I wish it is more focused on showing that edgy relationship. It would be okay to leave the possibility of June being Bud's son open and have audience follow their relationship with curiosity.
Musical ‘Miss Daddy’ 2nd Composing Mentoring
Date and Time: September 25, 2020 (Fri) 13:00-14: 30
Venue: Seocho-dong, music director Kim Sung-soo's Office
Mentor: music director Kim Sung-soo
Mentee: writer Jung Da-yi, composer Kim Hee-eun
In "Miss Daddy" musical mentoring, two songs, number 1 'Captain' and 'Sandstorm' were looked through. Since the composition of script is revised, the mentoring was mostly focused on overall script than on the songs.
Song number 1 'Captain' is a song Bud's band sings at a concert. From a hard rock style music, we changed the lyrics and composed a new number. Changing the genre was a good choice. However, the progression of music feels like it is restricted by lyrics. If the lyrics don't fit musically, you need to ask the writer and change them. It's a musical, so consider delivering the lyrics well.
It's something detailed, but if Bud is a top star, he would have stadium tours and not club tours. It is possible to set Bud as a rock star who tours clubs to emphasize Bud's style, but if so, the writer should be fully aware of that setting.
The musical is the delivery of emotions, not the delivery of stories. How June had been thinking about Buddy's music and whether it's out of jealousy or respect need to be shown. You also need to think about what June thinks about as an artist. There should be a reason how, through what relations and process, June can be cool with buddy at the end.
Buddy is transgender and it seems like there is no concern about how June will accept his transgender father. This can be a crucial conflict.