- 뮤지컬 <메리 셸리>
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뮤지컬 <메리 셸리> 극작 멘토링
일시: 2020년 9월 15일(화) 17시~19시
장소: 라이브㈜ 사무실
멘토: 추정화 연출가
멘티: 김지식 작가, 권승연 작곡가
뮤지컬 <메리 셸리>는 익명으로 소설 『프랑켄슈타인』을 출판했던 메리 셸리가 소설가로서 자신의 이름을 되찾는 과정을 그린 작품으로, 소설 속 이름 없는 괴물을 등장시켜 긴장감과 환상성을 더한 것이 특징이다. 테이블 리딩과 1차 멘토링을 마친 후 전체적으로 대본을 수정했다. 시인 바이런의 별장에서 곧바로 시작되었던 이전 대본과 달리 오프닝에 메리의 어린 시절 이야기와 퍼시 셸리와의 관계 설명을 배치해 인물에 대한 이해를 도왔다. 메리와 퍼시 부부는 애정과 신뢰 관계가 더욱 부각되었다. 극 후반에서야 정체를 밝혔던 이름 없는 괴물은 등장부터 정체를 밝히는 것으로 바뀌었다. 메리의 이복동생 클레어와 바이런의 비중을 줄이고 두 사람의 관객을 담백하게 그렸다.
<메리 셸리> 2차 극작 멘토링은 변경된 부분을 점검하고, 작가가 대본을 쓰기 어려웠던 부분을 함께 고민했다. 퍼시 캐릭터가 선명해진 것은 긍정적이다. 메리를 사랑하지만 같은 작가로서 자격지심을 느끼는 인물로 잘 표현되었다. 그러나 중 후반부에 메리와의 갈등이 격화되는 지점에서 퍼시가 입은 정신적 타격을 더 극적으로 드러날 필요가 있다. 그래야만 메리가 퍼시를 위해 글쓰기를 포기할 수밖에 없는 상황이 만들어진다. 현재 대본에서는 메리가 퍼시에게 매달리는 느낌이어서 극에서 구축한 캐릭터와 어울리지 않고 선택의 명분도 미미하다.
메리와 퍼시의 감정이 치닫고 메리가 절필을 선언한 후 바로 다음 장면에 다정한 두 사람의 모습이 이어진다. 대본에는 두 장면 사이에 ‘시간이 꽤 흘렀다’라는 지문이 있다. 무대에서 어떤 방식으로 시간이 흘렀음을 표현할 것인지 구체적으로 제시해야 한다. 여기서는 극 초반 퍼시가 메리의 곁에서 언제까지나 지켜주겠다고 고백한 넘버를 메리가 리프라이즈 하는 것이 해결책이 될 수 있다. 둘의 갈등을 해소하고, 넘버를 부르는 동안 자연스럽게 장면을 전환해 시간과 감정의 변화를 표현할 수 있다.
이름 없는 괴물을 메리가 너무 쉽게 받아들이는 것이 어색하다. 더군다나 괴물은 비현실적인 존재다. 그런 괴물을 메리가 받아들이는 타당한 ‘과정’이 있어야 설득력이 생긴다. 짧은 대사나 장면을 활용해 자연스러운 과정을 만들어야 한다. 괴물이 비현실적인 존재라는 점을 활용해 메리가 괴물을 받아들이는 과정을 사실적인 개연성을 강조하기보다 음악이나 연출로 환상적인 장면을 구축하는 것도 하나의 방법이다.
마지막으로 오프닝에 그림자극을 활용하거나 엔딩에 영상 자막을 넣는 것에 대한 논의가 있었다. 한 장면씩 떼어놓고 보면 좋은 선택일 수 있다. 그러나 중요한 것은 극 전체와 어울리냐는 것이다. 장면을 구성할 때 먼저 극의 톤앤매너에 부합하는지, 또 극 안에서 어떤 상징과 역할을 갖는지 고민해야 한다.
뮤지컬 <메리 셸리> 2차 작곡 멘토링
일정: 10월 1일(목) 11시~13시
장소: 라이브㈜ 사무실
멘토: 허수현 작곡가
멘티: 김지식 작가, 권승연 작곡가
<메리 셸리>의 음악 멘토링은 창작진이 완성된 10곡을 순차적으로 설명한 후, 허수현 작곡가가 의견을 덧붙이는 방식으로 진행되었다. 본격적인 음악 멘토링에 앞서 실존 인물을 대상으로 하는 작품인 만큼 메리 셸리 재단과의 저작권 정리에 신경 써야 한다는 충고를 해주었다. 실제 허수현 작곡가가 참여했던 <아가사>의 경우, 이를 해결하기 위해 굉장히 애를 먹어야 했다는 일화를 들려주었다. 지금은 한국 뮤지컬이 국내에만 머무는 것이 아니라 중국이나 일본 등으로 수출되기 때문에 저작권 문제를 사전에 꼼꼼히 살펴야 한다고 조언했다.
작품의 성격상 클래식으로 풀 수밖에 없었을 텐데, 화성을 잘 사용했다. 뮤지컬 음악을 작곡할 때 작품의 느낌을 대표하는 첫 곡이 나와야 한다. 다양한 인물들의 넘버를 들어봤는데 인물이 바뀌었는데 노래의 느낌이 거의 비슷했다. 괴물의 노래는 좀 더 괴물스러웠으면 좋겠다. 현재는 리듬에 갇혀 있는 듯한 느낌을 받았다. 앞서 메리의 노래와 괴물의 노래를 연이어 들었는데 괴물이 처음 등장하는 노래에 괴물의 성격이 보이지 않았다. 메리의 노래와 비교해도 선율은 바뀌지만 큰 차이가 나지 않는다. 인물이 지닌 성격이 리듬으로 더 나왔으면 좋겠다. 모든 인물이 다 고음으로 전개되고 있는데 괴물은 중저음으로 던지듯한 느낌으로 진행해도 좋을 것 같다. 어떤 음역대를 많이 쓰느냐가 인물의 성격을 드러내는 방법이 되기도 한다.
지금 들려준 곡들은 모든 곡들이 대곡, 아리아라는 인상을 받는다. 곡 구성에서도 리듬이 있어야 관객들이 집중해서 들을 수 있다. 7~8분짜리 대곡도 있어야 하지만 레치타티보로 진행되는 짧은 곡들도 필요하다. 지금은 곡들이 3~4분 정도 비슷하게 진행되고 있다.
남자 노래는 A, 여자 노래는 E까지 올라가야 하는 굉장히 어려운 노래이다. 중소극장 작품이 될 수 있는데 실제로 이 정도의 성악 발성을 하는 배우를 찾는 것이 쉽지 않다. 요즘같이 멀티 캐스트로 진행하는 경우 현실적인 여건을 생각하지 않을 수 없다.
지금 몇몇 곡의 가사는 드라마의 변화가 많지 않다. 이런 경우 작곡가의 입장에서 곡을 쓰기가 힘들다. 곡에 변화를 줄 때는 드라마적으로 변화의 이유가 있어야 한다. 뮤지컬에서는 가사의 전달이 중요하다. 넘버 ‘고뇌’에서 “이름 없는 괴물, 내게 말했지” 같은 부분을 예로 들자면 가사를 리듬 안에 가두어놓은 듯한 인상을 받았다. 잘못하다가는 “아버지 가방에 들어가신다”가 되어 버릴 수 있다. 그런 점을 경계해야 한다. 때로는 가사를 다 살리기보다는 음악의 느낌을 살려서 변화를 주어도 된다.
관객들에게 선택받는 작품은 어떤 작품일까. 대본이나 음악뿐만 아니라, 관객의 마음을 빼앗는 장면이 있어야 한다. 그 몇 장면만 있어도 그 작품은 생명력이 있다. 작품만의 특색, 매력을 살리는 것이 중요하다. 허수현 작곡가는 “관객 취향에 답은 없다”면서 “앞에서 내가 조언한 것은 기본적이다. 그러니 꼭 참고하라는 것은 아니다”고 말했다.
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音乐剧《玛丽·雪莱》剧作导师指导
时间:2020年9月15日(二)17时~19时
地点:LIVE(株)办公室
导师: Jeong-hwa Choo导演
学员: Ji-Sik kim编剧,Seung-Youn Kwon作曲家
音乐剧《玛丽雪莱》讲述了,匿名出版了小说《弗兰肯斯坦》的玛丽雪莱,找回自己作为小说家的姓名的过程。小说中无名怪物的登场所制造出的紧张感和非现实性是其特点。剧本围读的第一轮导师指导结束之后,对剧本整体进行了修改。之前剧本中故事直接在诗人拜伦的别墅展开,与之不同现在在开场时添加了玛丽幼年时期的故事,并对她珀西雪莱的关系进行了说明,增进对人物的理解。玛丽与珀西夫妇之间相爱和相信的关系更被突显出来。戏的后半部分无名怪物才露出真正面貌,随着他的登场剧情转变为层层解开他的面纱。减少了玛丽的异母妹妹女克莱尔以及拜伦的比重,对两人的关系进行简洁的描绘。
《玛丽雪莱》第二轮导师指导,对修改的部分进行审视,并一同思考编剧在写作中遇到的难题。最终的目标是珀西人物角色的鲜明化。把尽管爱着玛丽,但同样作为作家与玛丽相比感到自卑的人物形象表现的很好。但是在后半部分与玛丽矛盾激化的部分开始,珀西所受的精神冲击应该更戏剧化的表现出来。只有这样玛丽为了珀西而迫不得已放弃写作才会显得顺理成章。现在剧本中显现的是玛丽依附于珀西的感觉,跟剧中要建构的人物形象不符并且选择的理由也不明确。
玛丽和珀西的感情极端恶化玛丽宣布绝笔之后,紧接着下一个场景就是两人亲昵的样子。剧本中两个场景之间有“过了很久之后“的指示文。在舞台上要怎样表现时间的流逝要提出具体的方法。在这个地方戏刚开始的部分珀西唱的会一直守在玛丽身边的告白歌,变奏之后让玛丽来唱也不失为一种解决方法。消解两人间的矛盾,歌曲演唱的过程中自然而然地转化场景,时间和感情的转换都可以表现出来。
玛丽太容易就接纳了无名怪兽显得有些不自然。更不用说怪物还是个非现实的存在。玛丽要接那这样一个怪物,要有一个妥当的‘过程’才有说服力。要运用简短的台词或者是场景,自然地制造出过程。利用怪物是非现实的存在这一点,玛丽接纳怪物的古城与其用写实的可然性来强调,用音乐或者表现等有幻想色彩的场景来表现可能更是一种方法。
最后,之前讨论过在开场部分运用影子戏和在结尾视频中加字幕的问题。以单个的场面来看的话可能是不错的选择,但更重要的是跟剧整体是否合适。建构场景时首先要考虑是否与戏的整体色调相符,还要考虑在剧中承担怎样的象征意义和角色。
音乐剧《玛丽雪莱》第二轮作曲导师指导
时间:10月1日(四) 11时~13时
地点:LIVE(株)办公室
导师: Su-Hyeon Heo 作曲家
学院: Ji-Sik kim编剧,Seung-Youn Kwon作曲家
《玛丽雪莱》的音乐指导按照先依次说明了创作者完成的10首歌曲之后,허수현作曲家对此表达意见的方式进行。 因为是实际存在的人物为对象写作的作品,正式的音乐指导之前导师忠告创作者留意要跟玛丽雪莱财团获得著作权许可。허수현作曲家还讲了本人参与的作品《阿加莎》,为了解决这个问题吃了很多苦头的故事。现在韩国音乐剧不只是停留在航国国内你,还会输出中国或日本等海外市场,因此著作权的问题要在事前仔细检讨。
从作品特性上来看,好像只能做成古典风格,和声运用的很好。音乐剧音乐做作曲时,要先创作出第一首代表作品感觉的歌曲。听了属于多样的人物的歌曲,人物在变化但是歌曲的感觉都差不多。怪物的歌曲要更怪兽一些会更好。现在有一种被节奏所困的感觉。前面连着听了玛丽的歌和怪兽的歌,怪兽首次登场时的歌曲中看不到怪兽的性格。与玛丽的歌相比,尽管旋律不同但也没有太大的差异。要在节奏中更体现人物性格。 所有人物都以高音呈现,只把怪物扔在重低音部的感觉应该也不错。那个音域运用的多也是来体现人物性格的一种方法。
现在听到的歌曲都是大歌,都给人一种咏叹调的感觉。歌曲构成中要有节奏才能让观众集中精力来听。尽管也需要7~8分钟的大歌也需要役宣叙调形式进行的短曲。现在的歌都是差不多的3~4分钟的长度。
男声的歌要唱到A,女声的歌唱到E都是很难的歌。作为中小剧场作品,能够消化这种声乐发声的演员实际上是很难找的。如果要用现在普遍实行的多卡司制,不得不考虑现实的部分。
现在几首歌的歌词中剧情的变化不多。这种情况下在作曲家的立场上,写歌是有难度的。乐曲变化时需要有剧情上的变化作为支撑。音乐剧中歌词的传达很重要。以歌曲‘苦恼’中“无名怪物,我说过“部分为例,有一种把歌词困在了节奏之中的感觉。弄不好会变成‘父亲进了包里‘。要警戒这种情况。有时比起保全所有歌词,把音乐的感觉更凸显出来给予一些变化也是可以的。
被观众选择的作品时怎样的作品呢。不仅是剧本和音乐,有能博得观众芳心的场面也非常重要。 허수현说“观众的取向没有正确答案“ “前面我说的都是基础,因此并不一定要跟从”。
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ミュージカル『メアリー・シェリー』劇作メンタリング
日時: 2020年9月15日(火)17時~19時
場所:ライブ株式会社事務所
メンター:演出家チュ・ジョンファ
メンティー:作家キム・ジシク、作曲家クォン・スンヨン
ミュージカル『メアリー・シェリー』は、匿名で小説『フランケンシュタイン』を出版していたメアリー・シェリーが小説家として自身の名前を取り戻す過程を描いた作品で、小説の中の名前のない怪物を登場させて緊張感と幻想性をプラスしたのが特徴だ。本読みと一次メンタリングを終えたあと、全体的に台本を修正した。詩人バイロンの別荘から始まった以前の台本とは異なり、オープニングにメアリーの幼い頃の話とパーシー・シェリーとの関係説明を置き、人物への理解度を高めた。メアリーとパーシー夫婦は、愛情と信頼関係がさらに強調された。劇の後半になってようやく正体を明らかにした名のない怪物は、登場から正体を明らかにするように変更された。メアリーの腹違いの兄妹クレアとバイロンの登場数も減らし、2人の関係を淡泊に描いた。
二次メンタリングは、変更箇所をチェックし、作家が台本を書きにくかった部分について共に考えた。パーシーのキャラクターが鮮明になったのはプラスだ。メアリーを愛しているが、同じ作家として劣等感を抱いている人物をうまく表現できている。しかし、中盤から後半にかけてメアリーとの葛藤が激化される部分で、パーシーが受けた精神的ダメージをもっと劇的に表現する必要がある。そうしてこそ、メアリーがパーシーのために小説を諦めるしかない状況が出来る。今の台本ではメアリーがパーシーにすがりつく感じがするため、劇中でのキャラクターと合わず、選択の理由も弱い。
メアリーとパーシーの感情が高まってメアリーが絶筆宣言をしたあと、すぐに次のシーンで仲睦まじい2人の姿へと繋がる。台本には地の文に2つのシーンの間に「時間はかなり経った」と書かれている。舞台上で時間の流れをどう表現するのか具体的に示すべきだ。ここでは前半にパーシーがメアリーの側でいつまでも守ると告げるナンバーを、メアリーがリプライズするのが解決策になるそうだ。2人の葛藤を解消して、ナンバーを歌う間、自然とシーンを切り替えて時間と感情の変化を表現できる。
名のない怪物をメアリーがあまりにもすぐに受け入れるのが不自然だ。さらに怪物は非現実的な存在。そんな怪物をメアリーが受け入れる妥当な「いきさつ」があってこそ説得力がある。短いセリフやシーンを活用して自然ないきさつを作るべきだ。怪物が非現実的な存在だという部分を活用してメアリーが怪物を受け入れるいきさつを、事実的な蓋然性を強調するのではなく音楽や演出で幻想的なシーンを構築するのもひとつの方法だ。
最後にオープニングに影絵を使ったりエンディングに映像字幕を入れることについての議論があった。シーンごとに見ると、いい選択だ。しかし、重要なのは劇全体と合うのかということ。シーン構成をする時に、まず劇のトーン&マナーにふさわしいのか、また劇中でどんな象徴と役割を持つのか考えるなければならない。
ミュージカル『メアリー・シェリー』二次作曲メンタリング
日時: 2020年10月1日(木)11時~13時
場所:ライブ株式会社事務所
メンター:作曲家ホ・スヒョン
メンティー:作家キム・ジシク、作曲家クォン・スンヨン
『メアリー・シェリー』の音楽メンタリングは創作陣が完成した10曲を説明したあと、作曲家ホ・スヒョン氏が意見を述べる方法で行われた。本格的な音楽メンタリングに先立ち、実在人物を対象にした作品であるだけに、メアリー・シェリー財団との著作権問題に注意すべきだとアドバイスした。実際にホ・スヒョン氏が参加した『アガサ』の場合、著作権問題を解決するために非常に苦労したという話を聞かせてくれた。今は韓国ミュージカルが韓国だけでなく中国や日本などに輸出されているため、著作権問題を事前によく調べるべきだと助言した。
作品の性格上、クラシックで表現するしかなかったなかっただろうが、ハーモニーをうまく用いた。ミュージカル音楽を作曲する時、作品の雰囲気を代表する一曲が出てこなければならない。多様な人物のナンバーを聞いてみたが、歌の雰囲気がほとんど同じだった。怪物の歌は、もう少し怪物らしい方がいい。今はリズムにとらわれているような感じを受ける。メアリーの歌と怪物の歌を続けて聞いたが、怪物が初めて登場する歌に怪物の性格が見えなかった。メアリーの歌と比較しても、メロディーは変わるが、大きな違いがない。人物が持つ性格をリズムでもっと出てほしい。すべての人物がみんな高音で展開されているが、怪物は中低音で投げるような感じで展開するのがよさそうだ。音域の使い方でも人物の性格を表現することができる。
今聞かせた曲は全曲大曲、アリアの印象を受けた。曲構成でもリズムがあってこそ観客は集中して聞ける。7~8分の大曲も必要だが、レチタティーヴォの短い曲も必要だ。今は曲が3〜4分ほどの似た感じになっている。
男性の歌はA、女性の歌はEまで上がる非常に難しい歌だ。中小劇場の作品になるだろうが、実際にこの程度の声楽発声が可能な俳優はなかなか見つからない。最近のようにマルチキャストで行う場合、現実的な条件を考えざるをえない。
今いくつかの曲の歌詞は、ドラマの変化が多くない。このような場合、作曲家の立場で曲を書くのは難しい。曲に変化を与える時は、ドラマの変化の理由がなくてはならない。ミュージカルでは歌詞の伝達が重要だ。ナンバー「苦悩」から「名前のない怪物、私に言ったよね」を例に挙げると、歌詞をリズムの中に閉じ込めたような印象を受けた。下手すると歌詞が誤って伝わってしまう。そんなところを注意すべきだ。時には歌詞を丸ごと生かすよりは音楽の雰囲気を生かして変化を当てるのもいい。
観客に選ばれる作品は、どんな作品なのか。台本や音楽だけじゃなく、観客の心を奪うシーンが必要だ。そのいくつかのシーンだけでも、その作品は生命力を持つ。作品ならではの特色、魅力を生かすのが大事だ。ホ・スヒョン氏は、「観客の好みに答えはない」とし、「さっき私がアドバイスしたことは基本的なこと。だから必ず取り入れろというわけではない」と述べた。
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Musical ‘Mary Shelley’ 2nd Dramaturgy Mentoring
Date and Time: September 15, 2020 (Tue) 17:00-19:00
Venue: LIVE Corp. office
Mentor: director Choo Jung-hwa
Mentee: writer Kim Ji-sik, composer Kwon Seung-youn
Musical "Mary Shelley" is about an eponymous "Frankenstein" author, who was anonymous, trying to find her name back as a writer. It also features the nameless monster in the novel adding tension and fantastic feeling. The script was overall revised after the read-through and the first mentoring. Unlike the previous script which started right from the Byron's villa, Mary's childhood and her relationship with Percy Shelley were described in the opening and helped understanding the characters. Affection and trust between Mary and Percy were more evident. The nameless monster that used to be identified near the end was changed to be done so from the beginning. Mary's half-sister Claire and Byron reduced and the relationship of the two was portrayed chastely.
Checking the revised script was done in the second mentoring of "Mary Shelley", and we discussed on the parts the writer has had trouble with. It is good the Percy's character is well defined. He was well depicted as a character who loves Mary, but at the same time feels inferior as a writer. However, the psychological shock near the end caused by deepening conflict with Mary should be shown more dramatically. Only then can Mary give up writing for the sake of Percy. The current script gives a feeling that Mary is clinging to Percy, which is not like the character in the play, and it is not enough to be the reason for her choice.
Right after Mary declares to give up her writing after the emotional clash with Percy comes an intimate scene of the two. Between those two scenes, there is a direction saying 'quite some time has passed'. It should specifically suggest how the change of time is going to be shown on stage. Here, having Mary to sing the reprise of the number Percy sang to confess singing he would always protect Mary by her side forever could be a solution. Changing the scene naturally as they settle their conflict while singing, you can show the changes of time and emotions.
It is kind of weird for Mary to accept the nameless monster so easily. Especially when monsters are unrealistic creatures. There should be a reasonable process of Mary accepting the monster in order to be convincing. Make use of short lines or scenes to create a natural process. Given that monsters are unrealistic creatures, creating a fantastic scene with music and mise en scène rather than emphasizing the probability of Mary's process of accepting monster can also be a way.
There was a discussion about using shadow show in the opening scene and putting subtitles in the ending scene. It could be a good choice if we look at the scenes one by one. What is important is whether they get along with the whole play. Before organizing a scene, we first need to consider whether they fit the tone and manner of a play, and what symbols and roles they have in it.
Musical ‘Mary Shelley’ 2nd Composing Mentoring
Date and Time: October 1, 2020 (Thu) 11:00-13:00
Venue: LIVE Corp. office
Mentor: composer Heo Soo-hyeon
Mentee: writer Kim Ji-sik, composer Kwon Seung-youn
In "Mary Shelley" musical mentoring, the creatives gave details of the finished music of ten in order, followed by composer Heo commenting. Prior to musical mentoring, Heo advised that it is important to settle the copyright issue with the foundation since the musical is based on a real figure. She added her experience of participating in musical "Agatha", which went through a hard time solving it. Korean musicals nowadays are not only performed in Korea but also exported to countries like China or Japan, thus checking copyright issues in advance are important.
Due to the characteristics of the play, you probably had to go for classical music, and you did a good job using chords. When composing musical numbers, there should be the first music that represents the mood of the play. Although there were different numbers for various characters, the impressions were mostly similar. Songs for the monster need to be more monstrous. It felt like it was stuck in the rhythm. I've listened to the Mary's song and the monster's song in a row earlier, and I couldn't find any characteristic of a monster in the song it first makes an appearance with. Compared to Mary's number, it has a change in melody, but doesn't make a big difference. It would be better if the character's personality is shown more in the rhythm. All characters are proceeding with high notes, but throwing words in baritone could be better for the monster. The use of certain range can be a way to reveal the personality of a character.
It felt like all the numbers I've listened to were grand, arias. There needs to be a rhythm in the composition of songs as well. We need short recitative songs along with 7-8-minute long songs. The songs now are going on for about three to four minutes.
These songs are also quite difficult ones that have high notes that goes up to A for male and E for female. It is not easy to find an actor who successfully vocalizes these notes for a smaller theater musical. It is hard not to consider the actual conditions when we have multi-casts like we do these days.
Lyrics of a few songs do not have much change in drama. In this case, it is difficult for a composer to write a song. There should be a reason for a change in drama when you make a change in music. In musicals, the delivery of lyrics is essential. The lyrics "nameless monster, it spoke to me" from 'Agony' for example, feels like the lyrics were squeezed into the rhythm. It can cause trouble in delivering the lyrics correctly. You should be wary of such things. Sometimes you can make changes by emphasizing the feeling of music rather than focusing on all the lyrics.
What musicals are selected by the audience? Aside from the script and music, there should be a scene that captures the heart of the audience. A play can be lively only with those scenes. It is important to bring out the unique characteristic and charm of the work. "There is no right answer in the audiences' preference" composer Heo said. Then added "The things I've mentioned earlier are just basic things. So, I don't mean that you must refer to it."
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