뮤지컬 <금오신화> 2차 극작 멘토링
일정: 2020년 8월 26일(수) 15시~17시
장소: 라이브㈜ 사무실
멘토: 오은희 작가
멘티: 서휘원 작가
오은희 멘토는 테이블 리딩 버전에 비해 전반적으로 랑과 현의 비중이 줄고 김시습에 집중되면서 이야기 진행이 편해졌다고 수정본을 평했다. 단지 아직 이 작품을 쓰는 의의가 명확하지 않아 이야기의 힘이 떨어진다며 이 작품의 의미를 명확히 할 것을 주문했다.
극작의 취지
<금오신화>의 이야기 자체엔 별것 없다. <금오신화> 전체를 다 보여줄 필요가 없다. 오히려 이런 이야기를 쓴 이유에 집중해야 한다. 김시습이 쓴 글은 새로운 이야기이다. 제목도 ‘金鰲新話(금오산에서 지은 새로운 이야기)’이다. 한문으로 쓴 것은 지식층에게 보여주고 싶다는 의지였다. 불교와 도가가 결합되고 시공간을 뛰어넘는 이전까지는 없던 이야기를 만들어 냈다. 제출한 수정본에도 왜 김시습이 이러한 이야기를 하려고 했는가에 대한 이유가 없다.
역사적인 상황 안에서 김시습을 보면, 그는 사육신에게 트라우마가 있는 인물이다. 지옥 편을 심플하게 생각하면 현실에서 단죄하지 못한 걸 글에서 단죄하고 있다고 볼 수 있다. 생육신으로 스님처럼 살았던 그의 삶과 소설의 내용을 연결할 수 있을 것이다.
‘용궁부연록’은 용궁을 배경으로 한다. 김시습에게 용궁은 어떤 곳이었을까. 글을 잘 보면 용궁에 그들이 꿈꾸는 세상이 있다. 용궁이 뉴 월드이다. 지옥이 현실을 단죄하는 곳이라면 용궁은 그들이 추구한 이상이 있는 김시습이 꿈꾸는 나라이다. 당시는 유교가 지배하는 세상이었다. 유교와는 다른 가치를 담은 세상을 용궁에 담아내면 시습이 꿈꾸는 세상이 보이지 않을까.
‘취유부벽정기’의 배경을 요양원으로 했다. (작가 왈, 망한 나라를 추억하는 이야기이기 때문에 현대적인 장면으로 꾸미려다 보니 요양원으로 설정했다) 요양원은 추억, 되새김 같은 이미지를 상상하게 한다. 요양원이면 하얀 가운을 입고 있는 의사가 떠오른다. 전체적으로 SF적인 느낌을 주고 있는데 전체 톤과 어울리지 않는다. 남양주 용궁은 아쿠아리움 같은 느낌을 준다거나, 지옥은 제철소 같은 느낌을 주면 확실한 볼거리가 생긴다. 요양원은 비주얼적인 매력이 떨어진다.
구성에 대해
지금 수정본은 6장 용궁 이야기가 사극에서 판타지로 갑자기 변하다 보니 전체적인 극의 호흡이 깨진다. 옴니버스 형식의 비슷한 상황이다 보니 인물의 깊이가 쌓이거나 발전하지 않는다. 지금의 구성으로 될 수밖에 없는 이유는 시습의 분열된 자아의 컨셉에 빠져 있기 때문이다. 뒷부분 10~13장은 이중 자아의 문제를 중요하게 다루고 있는데 이렇게 많이 쓸 필요가 없다. 요즘 극엔 이중 자아 캐릭터가 너무 많이 등장해서 이젠 관객들도 금방 눈치챈다.
시습의 또 다른 자아인 현을 버릴 수 없다면 현이 시습의 역전된 모습으로 드러나도 좋을 것 같다. 위축되어 있는 인물 시습을 대신해서 밖으로 나가는 인물로 현을 설정하면 어떨까. 관객들에게 궁금함을 주기 위해 시습으로 하지 말고 못 벗어나는 인물의 이름을 매월당으로 하는 것도 방법이다. 구시대의 시습은 매월당으로 남아있겠지만, 패기 넘치는 시습은 현으로 세상에 나가 바꾸는 것이다.
인물에 대해
김시습은 소설을 통해 대결하는 적극적인 인물이다. 지금 대본의 시습은 너무 정체되어 있다. 좀 더 역동적이고 패기 있는 인물로 만들면 좋겠다. 관에서 보기엔 그가 방랑하고 자포자기한 듯 보이지만 운종가에서 그의 소설이 베스트셀러가 되는 등 선비들과 유교 정신에 반대하는 세상을 꿈꾸고 실천하는 인물이다.
시습의 첫사랑으로 랑이 등장한다. 이중자아의 트릭을 위한 인물로 이용된다. 차라리 랑이 한 맺힌 귀신이면 어떨까. 홍건적의 난 때 죽임을 당한 여인. 남들이 볼 때 김시습 혼자인데, 무대에는 김시습과 또 다른 자아, 그리고 귀신이 있는 기기묘묘한 상황이라면 더 흥미롭지 않을까. 시습의 눈에만 보이는 귀신으로 랑을 설정한다면 음악적으로도 더 아름다운 멜로디가 나올 것 같다.
주변 인물 활용이 너무 없다. 주연 3명 빼고 4명을 앙상블로 사용하고 있는데 이들의 역할이 너무 없다. <금오신화>에 대해 갑론을박하는 노래도 가능할 것 같고, 좀 더 적극적으로 이용할 방법을 연구해 봐야 한다.
音乐剧《金鳌新话》第二轮剧作指导
时间:2020年8月26日(三) 15时~17时
地点:LIVE(株)办公室
导师: Eun-Hui Oh 编剧
学员: Hwi-Won Seo 编剧
Oh Eunhui导师,将进一步开发的剧本与剧本围读的版本进行对比评价说,郎与玄的比重减少故事进行更集中到了金时习身上。唯一美中不足是作品的意图还不够明确,进而故事的力量不足,所以提出了让作品意义更加明确的要求。
编剧意图
《金鳌新话》故事本身没有什么特别的。没有必要把《金鳌新话》的所有内容展现出来。反而要更加集中于写这些故事的理由。金时习所写的都是新的故事。题目“金鳌新话”的意思就是在金鳌山上写的新故事。用汉字来写体现了作者要知识分子看作品的意图。结合佛教和道家思想、穿越时空创作出了前所未有的新故事。提交的修改本中没有体现金时习为何要写这样的故事。
在真实历史背景下的金时习,他是一个带着“死六臣”心理阴影的人物。地狱篇简单来想,可以看做现实中无法将其定罪的,在文章中将其定罪。可以将他作为‘生六臣’之一如僧侣一般度过的余生与小说内容联系起来。
‘龙宫赴宴录’以龙宫为背景。对金时习来说龙宫是个什么地方呢。好好看文章,会发现龙宫使他们梦想中的世界。龙宫是new world。如果说地域是给现实判罪的地方,那龙宫就是他们追求的理想中的,金时习的梦之国度。当时儒教支配的世界。如果把与儒教思想不同的其他价值装进龙宫当中,会不会能看到时习所梦想的世界呢。
‘醉游浮碧亭记’的背景是疗养院。(编剧说,因为是追忆亡国的故事,因为想把它做成一个现在的场景就设定成了疗养院)疗养院带有回忆,回想等类似的意象。说到疗养院会让人联想到穿着白大褂的一生。作品整体是科幻的感觉,这一部分跟作品整体的氛围不太融洽。如果南扬州龙宫是海洋世界的感觉,地狱是炼铁厂的感觉,那会产生明确的看点。疗养院缺乏视觉上的魅力。
关于结构
在现在的修改本中6章龙宫的故事突然从古装剧变成了奇幻剧,故事整体的氛围被打破。 变成了类似于片段式的形态,造成人物的深度没有累积和发展。会造成现在这种结构,是因为陷在了金时习分裂出另外的自我这一设定当中。后半部分10~13章重点讲述了自我的部分,但没有必要写这么多。最近戏里出现的有多重自我的角色太多,观众还快就会看穿。
如果无法抛弃时习的另一个自我——玄,那么让玄来展现时习反转的一面也是一种好方法。把玄设定成为代替畏缩的时习积极出世的人物怎么样呢。为了引发观众的好奇心,不要用时习这个名字,用人物无法挣脱的名字‘梅月堂’也是一种方法。旧时代的时习以梅月堂的名字留下来了,意气风发的时习以玄的名字重新走向世界。
关于人物
金时习是用小说来战斗的很主动的人物。现在的剧本中的时习太静态了。能塑造的更加积极、更有魄力会更好。在官府看来他可能是放浪形骸自暴自弃的,但他的小说在云从街畅销,是一个梦想建立一个与书生的儒教思想相反的世界,并为此实践的人。
郎作为时习的初恋登场。被用作实现双重人格套路的人物。不如直接把郎设计成含冤死去的鬼魂如何。被红巾军杀死的女人。在别人眼里看来只有金时习自己一个人,舞台上是金时习和另一个自己,还有鬼魂一起,演出各种奇奇妙妙的状况,会不会更有意思。把郎设定成只有时习能看到的鬼,感觉在音乐上也能创作出更优美的旋律。
缺乏对周边人物的活用。除了3个主演,还有4个配角,但他们的角色比重太少了。可以添加对《金鳌新话》评头论足的歌曲,可以在研究一下积极活用配角的方法。
ミュージカル『 金鰲新話 』二次劇作メンタリング
日時:2020年8月26日(金)15時〜17時
場所:ライブ株式会社事務所
メンター:作家オ・ウンヒ
メンティー:作家ソ・フィウォン
メンターのオ・ウンヒ氏は、本読み版に比べて全般的にランとヒョンの尺が減り、金時習に集中できるようになったことによってストーリーの展開が楽になったと修正版の台本を評した。ただし、まだこの作品を書く意図が明確でないため、物語が持つ力が弱く、意味をはっきりさせるよう求めた。
劇作の趣旨
『金鰲新話』のストーリー自体は大したことはない。つまり、『金鰲新話』全体を見せる必要はない。むしろ、そんな小説を書いた理由に集中すべきだ。金時習が書いた小説は新しい物語。題名も『金鰲新話(金鰲山からつけた新しい話)』だ。漢文で書かれたのは、知識層に見せたいという意思からだった。仏教と道家が
結合し、時空間を超える、以前にはなかった物語を作り出したのだ。修正版にも、なぜ金時習がこのような小説を書こうとしたのかについての理由がなかった。
歴史的な状況の中で金時習を見ると、彼は死六臣にトラウマがある人物だ。地獄編をシンプルに考えると、現実で断罪できなかったものを小説の中で断罪していると見られる。生六臣として僧侶のように生きていた彼の人生と小説の内容を繋げることができるはずだ。
『龍宮赴宴錄』は、龍宮を舞台にしている。金時習にとって龍宮はどんな場所だったのだろうか。小説をよく見ると龍宮に彼らが夢見る世界がある。龍宮がニューワールドなのだ。地獄が現実を断罪する場所なら、龍宮は彼らが求める理想がある金時習が夢見る国。当時は儒教が支配している世の中だった。儒教とは違う価値を持つ世界を龍宮に含ませれば、時習が夢見る世界が見えるのではないだろうか。
『醉遊浮碧亭記』の舞台を療養所にしている。(作家曰はく、滅びた国を追憶する物語であるため、現代的なシーンにしようとした結果、療養所に設定)療養所は追憶、反芻のようなイメージを持たせる。療養所なら、白衣を着ている医者が思い浮かぶ。全体的にSF要素を与えているが、全体のトーンと合わない。南楊州の龍宮は、アクアリウムのような雰囲気を出したり、地獄は牢獄のような雰囲気を出せば確実な見せ場になる。療養所はビジュアル的な魅力が落ちる。
構成について
今の修正版は6章の龍宮の話が時代劇からファンタジーへ突然変わるため、全体的な劇の流れが壊れる。オムニバス形式の似ている状況なので、人物の深みが出たり発展したりない。今の構成にならざるをえない理由は時習の分裂した自我のコンセプトにはまっているからだ。後半部分の10章から13章は、二重の自我の問題を重要に扱っているが、こんなに尺を取る必要がない。最近の劇には二重の自我を持つキャラクターが非常に多く登場するため、観客はすぐに気が付く。
時習のまた別の自我のヒョンを捨てられるなら、ヒョンが時習の逆転した姿を見せるのもよさそうだ。委縮している人物である時習の代わりに、外へ出ていく人物にヒョンを設定するのはどうだろうか?観客らに興味を持たせるために時習にせずに、抜け出せない人物の名前を梅月堂にするのもひとつの方法だ。旧時代の時習は、梅月堂に残っているだろうが、覇気溢れる時習はヒョンとして積極的に出て世の中を変えるのだ。
人物について
金時習は、小説を通して対決する積極的な人物だ。今の台本の時習は、動きがなさすぎる。もう少し躍動的で覇気のある人物にすればよさそうだ。観客から見ると彼が放浪して自暴自棄になっているように見えるが、雲従家の間で彼の小説がベストセラーになるなど、学者と儒教精神に反対する社会を夢見て動く人物だ。
時習の初恋の相手としてランが登場する。二重の自我のからくりのための人物に使われる。いっそランが恨みを持っている霊にするのはどうだろう。 紅巾の乱で死んだ女性。はたから見ると、金時習ひとりだが、舞台には金時習とまた別の自我、そして霊のいる奇怪な状況なら、もっと興味深いのではないだろうか。時習の目には見える幽霊としてランを設定すれば、音楽でももっと美しいメロディーが出来そうだ。
周りの人物を使ってなさすぎる。主演3人を除いて4人をアンサンブルで使用しているが、彼らの役割がなさすぎる。『金鰲新話』について甲論乙駁する歌も使えるだろうし、もう少し積極的に利用する方法を研究してみるべきだ。
Musical ‘Geumo Sinhwa’ 2nd Dramaturgy Mentoring
Date and Time: August 26, 2020 (Wed) 15:00-17:00
Venue: LIVE Corp. office
Mentor: writer Oh Eun-hee
Mentee: writer Seo Hui-won
Mentor Oh commented on the revision that its story line got smoother compared to the table reading version, as it overall focused more on the main character Kim Si-seup than on Rang and Hyun. However, she said the lack of significance diminishes the power of the story, and advised to strengthen the meaning of the work.
Purpose of Playwriting
The story "Geumo Sinhwa" itself is not so special. There is no need to show the entire "Geumo Sinhwa". Rather, it is important to focus on why the story is written. What Kim Si-seup wrote is a new story. The title "Geumo Sinhwa" itself means 'new tales written in Mt. Geumo'. Written in Chinese characters, his will to show the story to the intellectuals is manifested. He created a story that combined Buddhism and Taoism like never before. There is still no explanation in the revision for why Kim tried to tell the story.
In the historical context, Kim is a character traumatized by the death of six loyal retainers. It can be seen that Kim is accusing the monarchy through the story about hell in "Geumo Sinhwa" which is something he could not do in reality. His monk-like life as one of the six loyal retainers who survived can be connected with the content of the novel.
'Story about an Invitation to a Feast in the Dragon Palace' takes place at a sea palace. What would a sea palace mean to Kim? The sea palace is described as a dream world in the story. The sea palace is the new world. While hell is the place where Kim criticizes, sea palace is the ideal place he dreams of. It was the time when Confucian ruled the world. If values other than Confucian is reflected in the sea palace, the world Si-seup dreams of might be discovered.
'Story of Drinking at Bubyeok Pavilion' takes place in a sanatorium. (Since it is a story about reminiscing an extinct country, sanatorium was chosen to work as a contemporary substitute, the writer explained) The sanatorium brings up the images of reminiscences and recollection. Sanatorium reminds us of doctors in white gowns. It gives a SF feeling which does not get along with the overall tone. Portraying the sea palace like an aquarium and the hell like a steelworks can turn them into attractions. The appearance of sanatorium is less appealing.
About the Plot
The sea palace story in scene 6 of the current revision ruins the flow as its genre changes so suddenly from historical to fantasy. Mentor Oh commented on the revision that its story line got smoother compared to the read-through version, as it overall focused more on the main character Kim Si-seup than on Rang and Hyun. Mentor Oh commented on the revision that its story line got smoother compared to the table reading version, as it overall focused more on the main character Kim Si-seup than on Rang and Hyun. Since it shows similar situations in omnibus format, the depth of a character is hard to grow or develop. It is because the plot is lost in the concept of Kim Si-seup's divided self. Scene 10 to 13 focus mainly on the problems of his double self, but it does not have to be this long. Nowadays, a character with double self is common, and the audience quickly notice it.
If it is hard to write Hyun, Kim's other ego, out, it would be nice to show Hyun as the opposite of Kim. How about having Hyun to act as a character who steps out into the world instead of Kim? Naming the character Maewoldang (one of Kim's pen name) instead of Si-seup can be a tactic to get the audience wondering. The old Kim remains as Maewoldang, while ebullient Kim goes out to the world as Hyun and changes it.
About the Characters
Kim Si-seup is an active character who had confronted the world via his novel. Kim in the script is too static. I think more dynamic, vigorous character would be better. From the point of view of the government, he is a desperate wanderer, however, he is an active character who dreamed of a world opposed to Confucianism and whose novel also became a best seller.
Rang appears as Kim's first love. The character is used as a trick for double self. What if Rang was a ghost who bears grudge, a woman who was killed during red turban rebellion? It would make an strange yet interesting scene if others only see Kim while there are Kim's other self and Rang the ghost as well. Setting Rang as a ghost who can only be seen by Kim would also help create more beautiful melody.
There is too little use of the surrounding characters. There are four in ensemble aside from three main characters, but they don't have much part. Try to think of a way to make the best of the ensemble, perhaps a song about an argument on "Geumo Sinhwa".