- 뮤지컬 <악마의 변호사>
-
-
<악마의 변호사> 테이블 리딩 현장
일시: 2020년 7월 22일(수) 16시~18시
장소: 동국대학교 원흥관 3층 I-Space
연출: 오루피나
출연: 김종구(데이빗 해리스), 주민진(박재이), 권동호(남자 다), 김은주(여자 다)
참관: 이지혜 작곡가, 이진욱 작곡가, 강병원 라이브㈜ 대표, 박병성 더뮤지컬 국장
<악마의 변호사> 테이블 리딩은 가급적 캐릭터에 감정 이입해서 리딩하는 방식으로 진행됐다. 리딩 과정 중 ‘다 시시해’와 ‘이 밤, 이 파티’ 두 곡을 들으면서 전체적인 음악 분위기를 느꼈다. 테이블 리딩 대본은 처음 제출한 대본과 큰 차이가 나지는 않았다. 단지 외국 배경에서 한국을 배경으로 바뀐 점이 가장 큰 차이였다.
악당의 목적 모호
배우1: 재이가 최후 변론하는 부분이 중요한데 위기가 약하고 너무 쉽게 이루어진다. 부패한 권력자들을 변호해주고 약점을 잡아 괴롭히던 데이빗과 재이가 갑자기 파멸로 이른다. 정치인의 죽음으로 이들의 사업이 끝난다. 무언가 더 센 갈등이 있었으면 좋겠다. 데이빗이라는 인물이 지금보다는 더 멋있으면 좋겠다.
배우2: 데이빗이 매력적인 역할인 것 같다. 그러나 정의의 사도인지, 한탕 제대로 사기를 치려는 인물인지 명확하지 않다. 주연 외에는 한 배우가 여러 캐릭터를 연기하는데, 그중에 중요한 조역 하나쯤은 있어야 하지 않을까. 비슷비슷한 비중의 멀티만 하다 보면 소모되는 느낌이 든다. 재이의 변호사 동료 역할을 좀 더 확장할 수 있을 것 같다. 굳이 한국을 배경으로 할 필요가 있을까. 차라리 불특정한 배경이 되면 극에 더 몰입할 수 있을 것 같다. 한국이 배경이다 보니 현실과 밀접해서 화만 날 뿐, 주인공 편이 되지 않는다. 악마를 변호하는 이들을 지지하게 해줄 필요가 있다.
배우3: 재이랑 데이빗에게 공감하게 하고 싶은지, 아니면 그들을 통해 통쾌함을 주고 싶은지 명확했으면 좋겠다. 극 초반에 데이빗의 생각을 감추는 게 더 흥미를 유발할 것 같다. 데이빗의 생각을 직접 드러내기보다 주변인이 바라보는 데이빗을 보여주면 인물에 대한 호기심이 생길 거다. 반면 재이의 과거는 더 드러났으면 좋겠다. 관객들이 초반에는 재이를 따라가다가 후반부에는 데이빗에게 넘어가는 구성이면 어떨까. 또 중간에 방화범의 말을 데이빗이 이미 알고 있다는 듯이 하면 어떨까 하는 생각도 들었다. 방화범이 당황할 정도까지 속속들이 알고 있다는 걸 보여주면 재미있을 것 같고, 데이빗의 능력도 보여줄 수 있을 것 같다. 뮤지컬이다 보니 법정 장면은 넘버로 만들어도 좋겠다. 법정극이고 작품 규모가 크지 않으니까 정의로운 공간과 추악한 공간을 분리하는 것도 좋을 것 같다.
배우4: 제목이 ‘악마의 변호사’잖나. 그런데 재이가 악마인지 데이빗이 악마인지 모르겠다. 누가 악마인지 정확히 선택해야 한다. 만약 데이빗이 악마이고 재이가 자극을 받고 점점 닮아가는 구조라면 흥미로울 것 같다. 현재는 반전이 가장 큰 매력이다. 두 명이 주도적으로 이끌어 가는 작품인데, 이런 작품에서 힘을 줄 수 있는 건 인물 변화밖에 없다. 그 점을 좀 더 치밀하게 구성했으면 좋겠다.
배우1: 악마의 변호사인데 악마가 없는 것 같다. 등장인물 중 방화범이 악마 같은 인물뿐 나머지 인물들이 약하다. 멀티 역할을 활용할 때 멀티에게 악마 같은 역할을 주면 보완될 수 있을 것 같다. 허름한 변호사 사무실에서 데이빗이 재이에게 수임료로 30억 원을 주겠다고 한다. 악당을 변호해서 30억 원을 뜯어내는 장면이 참 좋았다.
다음 시즌이 궁금
참관1: 한 달 정도 걸려서 썼다고 들었다. 디테일이 많이 채워지지 않았지만 기본 틀을 세웠다는 점에 축하드린다. 미국 이야기라고 생각이 드는 게 법정 제도, 배심원 제도는 한국의 느낌이 안 든다. 굳이 우리 법 제도를 구현하지 않아도 될 것 같다. 아예 미국이나 불특정의 나라로 설정하면 어떨까. 재이는 꼭 남자일 필요가 있을까. 남녀로 가는 작품은 흔치 않으니까 흥미로울 것 같다. 이렇게 많은 캐릭터가 나오면 적어도 6명 이상은 나와야 한다.
참관2: 뮤지컬에서도 넷플릭스처럼 시즌제가 가능하지 않을까 하는 생각이 들었다. 대본이 끝났는데 다음 시즌이 궁금했다. 지금의 대본이 가볍다는 생각이 드는데 그것이 강점일 수 있다. 가벼움을 유지한 채 유쾌하게 풀면 좋을 것 같다. 작곡가님이 감정에 호소하지 않은 음악을 쓰겠다고 했지만 드럼 비트라도 하나 있으면 좋겠다고 생각했다. 일단 대본이 잘 읽혔다. 캐릭터를 보는 즐거움만으로도 넘어갈 수 있는 작품이 되지 않을까 싶어서 기대된다.
참관3: 팝콘무비 스타일의 뮤지컬이 나올 수 있다면 재밌을 것 같다. 그럼에도 불구하고 너무 가볍지 않나 싶었다. 비슷한 사건이 나열되니까 흥미가 떨어진다. 악인들이 법의 테두리 안에서 법망을 잘 빠져나간다. 변론하는 동안에 얻은 악인들의 정보로 악인을 벌하는 게 있어야 통쾌하고 재밌게 볼 수 있지 않을까.
참관4: 악인이라고 할 수 있는 방화범이나 정치인이 너무 무력하다. 대결 구도에서 오는 재미가 없다. 그럼에도 불구하고 이야기의 힘이 있어서 이야기만 따라가는 데도 재미가 있다. 갈등에서 오는 재미가 추가되면 더 재미있을 것 같다. 가짜 사촌을 내세워서 변호하는 장면도 저렇게 허술하게 넘어갈 수 있을까 의심이 든다. 좀 더 디테일이 보완되었으면 좋겠다.
참관5: 남자 두 명이 주인공으로 이끌어가는 작품이다. 이런 작품은 연출적으로 장면 전환이 난관이다. 조연 캐릭터를 활용해서 장면 전환을 용이하게 써주지 않으면 실제 구현이 어려워진다. 조연을 탄탄하게 만들어 그 점을 해결할 수 있다. 공간 설정이 중요하다. 같은 법정 장면이라도 그 공간에서 무엇을 이야기하고 싶은지가 중요하다. 소신 있는 검사 재이가 왜 데이빗에게 왜 넘어가는지 설명하는 중요한 내적 갈등이 필요하다. 이 작품에서 데이빗은 꼭대기에 있던 사람이다. 그곳에 있고자 했던 박재이 검사가 추락했다가 다시 그 위치에 오르는 구조가 되면 재미있을 것 같다.
-
《恶魔的律师》剧本围读现场
事件:2020年7月22日(三)16时~18时
地点:东国大学 元兴馆 3层 I-Space
导演: Lupina Oh
演员: Jong-Gu Kim(大卫·海利森), Min-Jin Ju(朴在义), Dong-Ho Kwon(所有男性角色), Eun-Ju Kim(所有女性角色)
参观: Ji-Hye Lee 作曲家, Jin-Wook Lee 作曲家, Byoung-Won Kang LIVE(株)代表, Byoung-Sung Park THE MUSICAL 局长
《恶魔的律师》剧本围读采取尽量带着角色感情来进行朗读的方式。在围读过程中听着‘都没意思’和‘这夜晚,这宴会’两首歌,感受到了整体的音乐氛围。这次剧本围读的剧本与最初提交的版本没有太大差异。最大的差异只是将背景有外国改成了韩国。
反派的目的很模糊
演员1:在义最后辩论的部分很重要,是因为危机太弱所以太容易就实现了。为腐败的掌权者辩护的同时抓住他们的把柄反制他们的大卫和在义突然就走向了幻灭。他们的事业以政治家的死亡而中介。如果有更强力的矛盾会更好。大卫这个人物如果能比现在更有魅力会更好。
演员2:大卫是一个有魅力的角色。但他究竟是正义的信徒还是准备大干一场的骗子,变现的不名曲。主演之外衣蛾演员分饰好几个角色,在这当中是不是应该有一个主要的配角呢。都差不多的比重,一人多角的话有一种消耗品的感觉。感觉在义的律师同事角色还有扩张的空间。有必要非改成杭锅背景吗。还不如改成非特定背景,会更容易沉浸到剧情当中。因为是韩国背景,与现实贴近所以看的时候只会有很大的怒气,无法站到主人公的一边。有必要让观众站到为恶魔辩护的人的一边。
演员3:是想让观众在在义和大卫身上获得共鸣,还是通过他们感到痛快,希望可以明确一些。戏刚开始的部分,大卫隐藏想法会更加吸引人。比起让大卫的想法直接表露出来,展现周边人物眼里的大卫会更加引发对人物的好奇心。相反对在义的过去可以更多的展现。观众们刚开始跟随在义的视线,到后半本分在过渡到大卫,这样的结构怎样呢。还有中间纵火犯的话,让大卫以一种已经知道的口味来说怎么样。如果表现他们知道的一清二楚,让纵火犯惊慌失措的样子应该会很有意思,还可以展现大卫的能力。因为是音乐剧所以法庭场面做成歌曲也会很不错。又是法庭戏规模也不大,把正义的空间和回忆的空间做分离也是不错的
演员4:题目是《恶魔的律师》。但是在义是恶魔还是大卫是恶魔模糊不清。谁是恶魔要做出明确的选择才行。如果大卫是恶魔,在义受到了刺激渐渐变得越来越像的故事结构的话会哼吸引人。现在的反转是最大的魅力。作为由两个人物主导拉动剧情的作品,能增强作品力量的只能是人物的变化。对这一点如果能进行更缜密的思考会更好。
演员1:明明是恶魔的律师却没有恶魔的感觉。登场人物中只有纵火犯有点像恶魔,其他人物都太弱了。在运用一人多角的角色是,给他们一些恶魔般的角色这一点会的得到补充。在简陋的律师事务所,大卫提出要给在义30亿韩元的委托费。为坏人辩护赚他30亿的场面真的很好。
对下季充满好奇
参观人1: 听说写了一个月。虽然细节还没有补充完整,但基本架构起来了,祝贺。法庭制度、陪审员制度这些让人觉得是美国的故事,没有韩国的感觉。有必要非得具体呈现我们的法律制度。不如直接把背景放在美国或者架空如何呢。在义有必要一定是男的吗。男女双主角的作品不多。如果有这么多的角色的话至少需要六个演员。
参观人2: 我忽然想到,音乐剧能不能也想Netflix一样采用分季制呢。剧本结束了,但很好奇下一季是什么。现在的剧本感觉是很轻快的,这有可能是长处。维持轻快的感觉,愉快的展开故事的话会很好。作曲家说会写不诉求人们感情的音乐,但是就算只是鼓点节奏能加一个的话会更好。首先,剧本读的很顺。感觉可以成为只是看人物的趣味也足以让人看下去的作品,让我很期待。
参观3:如果能做出爆米花电影风格的音乐剧应该会很有意思。但就算如此,还是觉得难道不会太轻佻了吗。差不多事件的罗列让趣味性降低。恶人在法律的框架之内,轻易的逃脱法网。要有通过在辩护期间获得的恶人们的信息,来惩罚恶人的部分才能让人觉的痛快有趣不是吗
参观人4:可以称作恶人的纵火犯和政治家都太无力了。对决阵营上的没有意思。但就算如此,因为故事的力量,只是跟着故事走也是有意思的。增加从矛盾中来的趣味的话会更有意思。对拉出假叔叔来辩护的场面,是否能这么马虎的跳过抱有怀疑。在细节上再做些补充会更好。
参观人5:这是个由两个男主角撑起来的作品。这样的作品在导演上,场面的转换会是难关。如果不灵活运用配角人物来让场面转换容易起来,会很难呈现。要把配角塑造的扎实才能解决这个问题。空间设定很重要。就算同样是法庭场面,重要的是在这个空间讲什么故事。有信仰的检察官在义为什么会倒向大卫,需要一个能说明的人物内在矛盾。这个作品中大卫是曾在顶端的人。想要一只留在那里的朴在义检察官堕落后又重新回到那个位置的故事结构应该会很有意思。
-
『悪魔の弁護士』本読み現場
日時: 2020年7月22日(水)16時〜18時
場所: 東国大学ウォンフン館3階 I-Space
演出: オルフィナ
出演: キム・ジョング(デイビット・ハリス)、チュ・ミンジン(パク・ジェイ)、クォン・ドンホ(男)、キム・ウンジュ(女)
参観: 作曲家イ・ジヘ、作曲家イ・ジンウク、ライブ(株)代表カン・ビョンウォン、ザ・ミュージカル局長パク・ビョンソン
『悪魔の弁護士』の本読みは、なるべくキャラクターに感情移入する形で行われた。本読みをしながら『どれもくだらない』と『この夜、このパーティ』の2曲を聴いて全体的な音楽の雰囲気を感じた。本読みの台本は、最初に提出した台本と大きく変わらなかった。ただ舞台を外国から韓国に変えたところが一番大きな違いだった。
悪党の目的が曖昧
俳優1: ジェイの最後の弁論が重要なシーンだが、ピンチにしては弱く、簡単に進みすぎている。腐敗した権力者を弁護して、弱みを握って苦しめていたデイビットとジェイが突然破滅する。政治家の死によって彼らのビジネスが終わりを迎える。何かもっと強い葛藤が欲しい。デイビットという人物をもっとかっこよくしてほしい。
俳優 2: デイビットが魅力的なキャラクターだと思う。しかし、正義の使途なのか、詐欺師なのか曖昧だ。主演以外はひとりの俳優が複数のキャラクターを演じるが、重要な助役がひとりぐらいいるべきだと思う。似たような割合のマルチプレーをすると消耗されている感じがする。ジェイの弁護士仲間の役割をもう少し大きくできそうだ。あえて韓国を舞台にした必要があるのかよくわからない。いっそ不特定な国にすればもっと入り込めそうだ。韓国が舞台だから現実と絡めてしまって怒りがこみ上げるだけ、主人公の味方になれない。悪魔を弁護する彼らを支持してあげられる必要がある。
俳優 3: ジェイとデイビットに共感させたいのか、それとも彼らを通して痛快さを与えたいのかはっきりさせてほしい。劇の冒頭でデイビットの考えを隠した方がさらに興味を誘発できるだろう。デイビットの考えをストレートに表現するより周りの人から見たデイビットの姿を見せれば人物への好奇心が湧くはずだ。一方でジェイの過去はもっと見せた方がいい。観客が冒頭にはジェイ側だったのに後半にデイビット側につくように構成したらどうだろうか。また、中間に放火犯の言葉をデイビットがすでに知っているかのようにすればどうかと思った。放火犯が戸惑うほど知っているというところを見せれば、おもしろそうだし、デイビットの能力も見せることができそうだ。ミュージカルなので、法廷シーンはナンバーにしてもよさそうだ。法廷もので作品の規模が大きくないから、正義の空間と醜悪の空間を切り離してもよさそうだ。
俳優 4: タイトルが『悪魔の弁護士』なのに、ジェイが悪魔なのかデイビットが悪魔なのかわからない。誰が悪魔なのかはっきりさせるべきだ。もしデイビットがあくまでジェイが刺激を受けて、次第に似ていく構造ならおもしろそうだ。今はどんでん返しが最大の魅力だ。2人が主導的に展開させていく作品だが、こういう作品で力を持たせられるのは人物の変化しかない。そのところをもう少し細かく構成してほしい。
俳優 1: 悪魔の弁護士だが、悪魔がいない。登場人物のうち放火犯が悪魔に見えるだけで、あとの人物が弱い。1人多役をする場合、多役俳優に悪魔のような役割を与えたら補強できそうだ。古びた弁護士事務所でデイビットがジェイに弁護料3億ウォンを渡すという。悪党を弁護して3億ウォンを手にするシーンがすごくよかった。
次のシーズンが気になる
参観1: 一か月ほどかけて書いたと聞いた。細かい部分を詰める必要はあるが、基本的な大枠はできている。アメリカの話だと思ったのが裁判制度、陪審員制度が韓国っぽくない。あえて韓国の法制度にしなくてもよさそうだ。アメリカや国を決めないというのはどうだろうか。ジェイは必ず男である必要があるのだろうか。男女で展開される作品は珍しいからおもしろそうだ。このようにたくさんのキャラクターが出てくれば少なくとも6人以上は必要だ。
参観2: ミュージカルでもネットフレックスのようにシーズン制が可能だと思った。台本が終わったのに次のシーズンが気になった。今の台本は軽いと思うが、それが強みでもある。軽さを維持したまま愉快に展開すればいいと思う。作曲家が感情に訴えない音楽を書くと言ったが、ドラムビートひとつぐらいあった方がいいと思った。ひとまず台本がスラスラ読めた。キャラクターを見る楽しさだけでも魅力を感じる作品だと思うので楽しみだ。
参観3: ポップコーンムービースタイルのミュージカルが出たらおもしろそうだ。だけど、それでも軽すぎると思った。似たような事件が羅列されるから、興味が落ちる。悪人らが法の枠の中で法の抜け穴からうまくすり抜ける。弁論中に手に入れた情報をもって悪人を罰してこそ痛快で楽しく見れるのではないだろうか。
参観4: 悪人と言える放火犯や政治家が無力すぎる。対決構図によるおもしろみがない。それにもかかわらず、話の力があるから話に沿っていくだけでもおもしろい。葛藤によるおもしろさがプラスされれば、さらにおもしろくなりそうだ。ニセモノの親戚を使って弁護するシーンも、そんなにうまく騙せれるかと疑問に思う。もう少し細かい部分を詰めた方がいい。
参観5: 男2人が主人公として展開していく作品だ。この手の作品は演出的に場面切り替えが難しい。助演を使って場面切り替えを簡単にしなければ実際に具現化が難しくなる。助演をしっかりとさせれば、その部分は解決できる。それから空間設定が重要だ。同じ法廷シーンだとしても、その空間で何を伝えたいのかが大事だ。ポリシーのある検事ジェイがなぜデイビット側につくのか説明する重要な心の葛藤が必要だ。この作品でデイビットはトップにいた人間だ。その場所にいようとしていたパク・ジェイ検事が転落して、再びその位置に上り詰める構造にすればおもしろそうだ。
-
Field on ‘Evil’s Lawyer’ Table Work
Date and Time: July 22(Wed) 2020, 16:00~18:00
Place: I-Space at Wonheunggwan 3F in Dongguk University
Direct: Lupina Oh
Cast: Jong-Gu Kim(David Harris), Min-Jin Ju(Jae Park), Dong-Ho Kwon(Man D), Eun-Ju Kim(Woman D)
Visit: Composer Ji-Hye Lee, Composer Jin-Wook Lee, LIVE CEO Byoung-Won Kang, Director of THE MUSICAL Byoung-Sung Park
The table reading of ‘Evil’s Lawyer’ was proceeded with empathy reading on the characters as much as possible. During the process of reading, entire music atmosphere was felt by listening two songs, ‘everything’s boring’, and ‘tonight, this party’. The scenario for the table reading was not so much different from the original first draft. The big difference was just change of background from foreign to Korea.
Purpose of the villain is uncertain
Actor1: The part of Jae’s final comment is important, but the crisis is weak, and too easy. David and Jae who defended corrupted authorities and harassed them with their weaknesses got suddenly driven toward destruction. David and Jae’s business ended right after the death of politician. I hope there’s stronger conflicts, and hope David could be much charmer than this.
Actor2: The characteristic of David is attractive. However, his personality looks uncertain whether he is a hero of justice, or a fraud who wish to deceive big. One actor acts multiple characters except for the main character, so I think there should be one more important supporting character or something. I feel consumed on the actor for much the same multi-characters. The role of lawyer co-worker for Jae can be a little bit more expended. Should the background be in Korea? I’d rather focus on the play if the background becomes unspecific places. I am just upset because the background is in Korea, and too close to our reality, so I am not with the main character side at all. It is necessary for us to support the characters who defend evil.
Actor3: It’d be much better if the work is certain and clear whether the audiences feel sympathize with Jae and David, or feel delightful through them. On the beginning, it might be more interesting if David hides his thoughts. Audiences might be curious on the person if the scene shows David through others point of view instead of showing David’s thoughts directly. Meanwhile, I hope Jae’s past is coming out much clearly. What about making audiences follow Jae at the beginning, then follow David on the second half? Also I wish David already knew arsonist’s saying on the middle. It might be much interesting if David knows everything about the arsonist to the core, then David’s power will be shown well. Each law court scene can be numbered because this is musical. Also because this is a small-sized law court musical, it’d be better if the justice space and ugly/disgusting space are divided.
Actor4: The title of this work is ‘Evil’s Lawyer’, but, I don’t know whether Jae is evil, or David is evil. It should be certain which one should be evil. It might be interesting if David is evil, and Jae is getting resemble to him after stimulated. Reversal is the most charming point so far. This work is led by two men, so there’s nothing but the change of characters for emphasizing. So I hope that point could be composed in detail.
Actor1: The title of this work is ‘Evil’s Lawyer’, but I think there is no evil. Only the arsonist is evil among characters, but, the rest of them are not. This issue can be solved and improved if multi get a role of evil. David said that he would give Jae 3 million dollars as lawyer’s fee in a shabby lawyer’s office. I think the scene to take 3 million dollars by defending villains was so good.
Next season is expected
Visitor1: I heard it took a month. I appreciate that the basic frame was set up even if details are not fully filled. It feels like, I am not inside a court in Korea but in the USA due to the system of law court and jury. However, it doesn’t have to be the Korean law system. What about the system of the USA or other unspecific countries? Should Jae Park be a male? A man vs. woman work is unusual, so then it might be interesting. Then 6 more characters should be needed.
Visitor2: I thought the musical can also be some sort of seasonal series such as NETFLIX. Next season is already expected right after the scenario was finished. The present scenario makes me feel a little bit light, but it can also be a strong point. It might be better if the story flows pleasantly with maintaining this lightness. Composer once said that he wrote a music without any emotions, however, I hope there’s a drum beat in it. First of all, the scenario is well read. The work only with the joy of watching characters can make me fully expected.
Visitor 3: It might be much interesting if this can be a sort of Pop-corn movie style musical. Even if so, I felt a little bit too light. Interest is losing when similar incidents are listing up. Villains escape the boundary of law too easily inside the boundary of law. It would be much interesting and delightful if the data of villains during defence should be used for punishing villains.
Visitor 4: An arsonist or a politician are so helpless and incompetent as villains. Confrontation mode is boring. Nevertheless of those matters, the story itself has a power so that it’s interesting when only following the story. It will be much interesting if added fun from conflict. The scene of defence with a fake cousin was so slack that audiences might doubt. I hope more detail would be improved.
Visitor 5: This is a “two men’s leading” work. Directionally this kind of work has a difficulty in scene change-over. The actual realization is going to be difficult unless doing friable scene change-over by using supporting characters. Strong supporting actors can solve this. Setting up the space is important. Important thing is what is hoped to be talked in that space even if it’s a same court scene. Important inner conflict to explain why such an independent prosecutor Jae was tempted into David. David has been on the top in this work. It might be a little more interesting if Jae Park the prosecutor who wished to be the top falls down and then rise to that position again.
- 목록으로