- 뮤지컬 <미스 대디>
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<미스 대디> 테이블 리딩 현장
일시: 2020년 7월 21일(화) 13시 40분~15시 40분
장소: 동국대학교 원흥관 3층 I-Space
연출: 박소영
출연: 최현선(버드), 최석진(준), 강연정(폴리 외), 김현진(어린 버드 외), 윤성원(머큐리 외)
참관: 김성수 음악감독, 박병성 더뮤지컬 국장, 민찬홍 작곡가
뮤지컬 <미스 대디>는 세계적인 트랜스젠더 록스타 버드와 그의 친구 폴리의 아들 준이 조금 특별한 가족이 되는 과정을 그린 작품이다. 정다이 작가는 <미스 대디>의 조금 색다른 가족을 통해 진정한 가족의 의미에 대해 생각해 보길 바란다고 말했다. 주인공 버드가 록스타인 것을 고려해 넘버는 록 스타일로 구성했다. 김희은 작곡가는 주인공 버드와 준이 뮤지션이어서 두 사람의 캐릭터를 서로 다른 음악 장르로 표현해 보고 싶다고 했다.
이번 테이블 리딩은 뮤지컬의 첫 번째, 두 번째 넘버인 ‘오렌지 팜’과 ‘송인’을 듣고 시작했다. 오렌지 팜은 버드의 솔로 넘버고, 송인은 준의 솔로 넘버로 두 인물의 대비되는 음악 스타일을 들을 수 있었다. <미스 대디> 테이블 리딩 대본은 기존 대본과 비교해 버드와 준의 관계를 수정했고 폴리와 버드의 과거 이야기도 보완했다. 테이블 리딩에는 글로컬 뮤지컬 라이브 이전부터 <미스 대디> 작품 개발을 도왔던 배우들이 참여해 허심탄회한 의견을 나눴다.
지나친 설명, 분산된 이야기
배우1: 이전에 녹음과 리딩 공연에 참여했다. 이번 대본은 지금까지 대본 중 가장 무난한 버전 같다. 버드와 준이 화해에 이르기까지 사건들을 단순히 설명하는데 그친 것 같아 아쉽다. 두 사람이 화해하기까지 계속 사건이 이어지면 좋겠다. 지금은 인물 간의 갈등이 말로 풀거나 사건을 말로 설명하는 게 너무 많다.
배우2: 이전 대본과 비교해 확실히 대사가 많아져서 굉장히 설명적이라는 느낌이 들었다. 너무 많은 정보 때문에 초중반까지 집중이 안 됐다. 인물 관계도 마찬가지다. 전에는 쉽게 읽혔던 관계들이 오히려 이해하기 어려워졌다. 예를 들어 버드의 과거를 설명하기 위해 폴리가 더 자주 등장하지만 폴리라는 인물이 더 헷갈린다.
배우3: 대사와 이야기가 많아졌다. 이전에 리딩 공연을 했을 때는 하고 싶은 이야기가 명확했지만 너무 한쪽으로 몰아가는 경향이 있었다. 지금은 가족, 정체성, 꿈, 위로 등 하고 싶은 이야기가 많아져서 작품이 정리가 안 되는 것 같다. 창작자들이 하고 싶은 이야기에만 집중하면 좋겠다.
배우4: 대본을 읽고 도착지를 정하지 않고 출발한 택시 같았다는 생각이 들었다. 어떤 이야기를 하고 싶은지 잘 모르겠다. 장면별로 유기성도 떨어져 각기 다른 이야기를 하는 느낌이다. 그렇다 보니 하고 싶은 이야기가 많다는 생각이 드는 것 같다.
배우3: <미스 대디>에서 가장 흥미로웠던 것은 소재였다. 소재와 아이디어를 통해서 어떤 이야기를 전하는 드라마가 완성되면 좋겠는데, 아직은 소재와 아이디어가 중심인 것 같다.
참관3: 흥미로운 소재지만, 소재에 안심하거나 잠식되면 안 된다. 게다가 이 소재는 이미 소진되어 가는 중이다. 더 이상 관객들이 궁금해하지 않을 수 있다는 점이 걱정이다. 어떤 작품이든 10년, 20년이 지나도 설득되어야 한다. 그런 면에서 소재만 믿고 안심해서는 안 된다.
긴장감을 유지할 극 구성 필요
배우5: 주인공 버드 외에 인물들이 너무 기능적으로 쓰이고 있다. 예를 들어 폴리는 설명을 위해 계속 등장하는 것 같다. 예전 대본은 불친절하지만 생각할 여지를 만들어줬다면, 지금은 다 설명해줘서 흥미롭지 않다. 너무 친절해서 반전 요소를 극 초반부터 눈치챌 수 있었다. 이야기도 너무 착하다. 위기나 갈등이 없이 너무 잔잔하고 따뜻하기만 하니까 이야기에 집중하기 어려웠다. 소재나 인물 설정은 독특해서 작품에 대한 기대치가 높아지는데, 실제 이야기는 그만큼의 매력이 없다.
참관1: 너무 친절해서 흥미도, 집중력도 떨어진다. 그런데 어떤 부분은 매우 불친절하다. 예를 들어 주인공 버드나 준이 어떤 감정인지, 어떤 생각으로 저런 행동을 하는지 전혀 알 수 없다. 게다가 극 중반까지 이렇다 할 행동도 안 한다. 두 사람에게 목적이 생기는 중후반 이후에 이르러 좀 재미있어지는데, 그전까지는 모두 설정을 위한 극작 같았다. 이야기를 적절히 안배해서 관객이 계속 궁금하게끔 했으면 좋겠다.
참관2: 버드와 준이 화해하는 과정이 이 작품에서 가장 중요한 이야기지만, 두 사람이 겪는 고난도 별로 없고 화해도 너무 급하다. 처음 관계 설정부터 화해 사이에 뭔가 빠진 느낌이다. 버드와 준의 전사나 다른 등장인물들의 이야기, 여러 가지 설정을 다 살리는 건 물리적으로 한계가 있다. 이점을 고려해서 이야기를 구성해야 할 것 같다. 그리고 회수되지 않은 복선도 정리할 필요가 있다.
음악의 기능적 활용 고민해야
참관4: 작품을 통해 보여주고 싶은 것에 더 포커스를 맞춰야 할 것 같다. 가족이 되는 과정을 보여주고 싶다고 했는데 대본에서는 그게 잘 안 보인다. 준과 버드의 속마음이 좀 더 드러난다면 더 인물이나 이야기에 공감할 수 있을 것 같다. 음악적인 부분을 이야기하자면, 스토리텔링적인 음악이 너무 없어서 뮤지컬처럼 느껴지지 않았다. 지금 대본은 인물 설정에 너무 많은 것이 치중되어 있어서 중요한 걸 많이 놓치고 있다.
참관3: 넘버를 두 곡밖에 듣지 못했지만 우리가 흔히 상상할 수 있는 록 스타일의 음악을 사용한 것 같다. 이 작품에서 버드와 준의 음악이 장르적으로, 구조적으로 정확히 짜여야 한다고 생각한다. 예를 들어 버드가 글램록을 한다면, 준은 포스트 펑크를 할 수 있다. 음악 장르의 차이가 인물이나 이야기의 연관성을 만들어주면서 관객을 설득할 수 있을 뿐만 아니라 한 넘버 안에서 여러 가지 이야기를 전할 수 있다. 때문에 버드와 준의 정확한 장르적 대척점, 극 안에서 스토리텔링으로써의 넘버와 쇼적인 넘버들의 구성을 어떻게 할지 더 고민하면 좋겠다.
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《MISS DADDY》 剧本围读现场
时间:2020年7月21日(二)13时40分~15时40分
地点:东国大学 元兴馆 3层 I-Space
导演: So-Young Park
演员: Hyun-Sun Choi(伯德),Suk-Jin Choi(朱恩), Youn-Jung Kang(保利), Hyun-Jin Kim(幼年伯德),Sung-Won Yoon(摩克瑞) 参观: Sung-Soo Kim音乐监督, Byoung-Sung Park THE MUSICAL 局长, Chan-Hong Min作曲家
音乐剧《MISS DADDY》讲述的是国际变性人摇滚巨星伯德和他朋友的儿子朱恩成为有点特殊的家庭过程的作品。Jeong Dai编剧说,希望观众能通过《MISS DADDY》中有点特别的家庭思考家人的真正意义。考虑到主人公伯德是摇滚明星,歌曲采用了摇滚风格。Kim Huieun作曲家说,因为主人公伯德和朱恩是音乐人,所以她尝试用两种音乐风格来两个人人物特点。
这次的剧本围读, 以试听音乐剧中的一首和第二首歌《橘子农场》、《送人》开始。橘子农场是伯德的独唱曲,送人是 朱恩的独唱曲 ,可以听到两个人物对比的相异音乐风格。《MISS DADDY》剧本围读时的剧本与之前相比较,伯德和朱恩的关系做了调整,保利和伯德的过往故事也做了 补充。剧本围读,有在GLOCAL MUSICAL LIVE之前就参与帮助《MISS DADDY》作品开发的演员出席,直率坦荡地分享了建议。
过度的说明,松散的故事
演员1:之前参与了录音和朗读演出。这次的剧本大概是到目前为止的版本中最无功也无过的一个版本。直到伯德和朱恩和解所经历的事件,现在只是停留在单纯的说明所以有些遗憾。两个人到和解之前的事件如果可以衔接起来会更好。现在人物间的矛盾和事件都以台词的形式来呈现,用台词说明的东西太多了。
演员2:跟以前的剧本比较,确实有台词变多了,说明感变强的感觉。因为有信息太多,所以开始一直到中间都没法集中。人物关系也是一样。原来很容易读懂的人物关心,现在反而不好理解了。比如为了说明伯德过去,包里这个人物经常出场,但是保利这个人物本身却更模糊了。
演员3:台词和故事变多了。之前朗读演出的时候,要讲的话很明确但是有一种太偏重于一面的感觉。现在家庭、身份认同、梦想、慰藉等想说的话变得太多了,所以作品没能整顿好的感觉。希望可以集中于创作者所想说的话。
演员4:读完剧本有一种做上了一辆没有目的地的出租车的感觉。不知道到底要说什么。每个场面之间的有机关联度较低,分别再说不同故事的感觉。因此有一种想说的话太多的感觉。
演员3:《MISS DADDY》最吸引人的就是它的素材。通过素材和idea要完成为讲故事的剧作品,但目前还是以素材和idea为中心的感觉。
参观人3:素材很吸引人,但是不能因为素材好就放下了心或被素材蚕食。加上素材也已经在被消费了。有些担心观众已经不再对此好奇了。不管是什么作品,要过了10年、20年之后也还有说服力。在这个层面上来讲,不能单单凭借素材就安心了。
需要制造持续紧张感的剧情构架
演员5:主人公伯德以外的其他人物都在被当做工具人使用。例如保利仿佛是为了说明而出场。之前的剧本虽然不够友好但是跟人以思考的空间,现在都给说明了没了意思。因为太友好了,所以要有翻转的部分从刚开始就能看出来了。故事也太纯良了。没有危机和矛盾,故事展开太过于平和温暖以至于不容易集中。因为素材和人物设定很独特,所以对作品的期待也很高,但实际的故事并没有那么有魅力。
参观人1: 太友好了所以既没有意思也没有让人集中能力。但是又有些部分很不友好。比如主人公伯德和朱恩的心情是怎样的,是怀着什么想法作出那种行动的,完全无法知道。再加上到剧的中间为止也没有解释这一点的行动。知道两个人产生目的的中后部分才开始变得有趣,在那之前仿佛是为了说明而存在的戏。 希望能够恰当的的排列故事,让观众能一直带着好奇心。
参观人2:虽然伯德和朱恩和解的过程是这个作品最重要的故事,但是他们两个人都没有经历过什么苦难,和解的也过于着急了。在开始的关系设定与和解之间好像缺了什么。伯德和朱恩之前的故事 或者别的人物的故事,要把多个设定都保留下来是有物理上的界限的。在构建故事构架的时候要考虑到这一点。还有,没有回收利用的复线也需要整理。
思考音乐的功能性运用
参观人4:我觉得要更加聚焦于通过作品想要表达的点上。本来说的是想给大家看到成为家人的过程,但是在剧本中病看不太出来。如果能把朱恩和伯德的内心更突显一些,那不论是人物还是故事都会更加获得共鸣。关于音乐的部分,叙事型的音乐太少以至于感觉不像音乐剧。现在的剧本人物设定的 部分占比过大,漏掉了很多重要的东西。
参观人3:虽然说只听了两首歌,就可以知道用了我们通常都能想象到的摇滚明星的音乐风格。我认为这个作品中伯德和朱恩的音乐要在题材上、结构上进行明确的设定。例如伯德是华丽摇滚(Glam rock)的话,朱恩可以做后朋克(Post-punk)。建立音乐风格的差异与人物或故事之间的连接性,不仅可以说服观众,还能再同一首歌里传达几个故事。因此要对伯德和朱恩明确的音乐风格之间的对立点,和在剧中叙事曲目和秀曲目如何分配的部分进行更多思考。
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『ミス・ダディ』本読み現場
日時:2020年7月21日(火)13時40分~15時40分
場所:東国大学ウォンフン館3階 I-Space
演出:パク・ソヨン
出演:チェ・ヒョンソン(バード)、チェ・ソクジン(ジュン)、カン・ヨンジョン(ポリー他)、キム・ヒョンジン(若きバード他)、ユン・ソンウォン(マーキュリー他)
参観:音楽監督キム・ソンス、ザ・ミュージカル局長パク・ビョンソン、作曲家ミン・チャンホン
ミュージカル『ミス・ダディ』は、世界的なロックスターでトランスジェンダーのバードとその友人ポリーの息子のジュンが、少し特別な家族になる過程を描いた作品だ。作家のチョン・ダイは、『ミス・ダディ』の少し珍しい家族の様子を通して本当の家族の意味について考えてみてほしいと話す。主人公のバードがロックスターであることを考慮し、ナンバーはロックスタイルで構成した。作曲家のキム・ヒウンは主人公のバードとジュンがミュージシャンであり、2人のキャラクターをそれぞれ異なるジャンルの音楽で表現してみたかったと話している。
『ミス・ダディ』の本読みは、1曲目、2曲目のナンバー『オレンジファーム』と「ソングイン」を聞いてから始めた。オレンジファームは、バードのソロナンバー、ソングインはジュンのソロナンバーで、それぞれ異なる音楽スタイルを聞くことができた。当日の台本は、以前の台本に比べてバードとジュンの関係が修正されており、ポリーとバードの過去の話が追加されていた。本読みにグローカルミュージカルライブが始まる前から『ミス・ダディ』の作品開発に力を貸していた俳優らが参加し、虚心坦懐な意見を交わした。
過度な説明、分散されたストーリー
俳優1: 以前録音と本読み公演に参加した。今回の台本は、今までの台本の中で一番無難なバージョンだと思う。バードとジュンが和解するまでの出来事を単純に説明しているだけに終わっていて物足りない。2人が和解するまでずっと出来事が続いた方がいいと思う。今は人物間の葛藤や出来事が言葉で説明されている部分が多すぎる。
俳優2: 以前の台本と比べて大幅にセリフが増えているから、ものすごく説明している感じがする。情報が多すぎるせいで中盤まで集中できなかった。人物関係も同じだ。前はわかりやすかった関係がむしろわかりにくくなった。例えばバードの過去を説明するためにポリーが、より頻繁に登場するが、そのせいでポリーという人物像がややこしくなる。
俳優3: セリフとストーリーが増えた。以前本読み公演をした時は、伝えたいことが明確だったが、一方に引っ張っていってる傾向があった。今は、家族、アイデンティティ、夢、慰めなど伝えたいことが増えて作品にまとまりがない。創作者たちが伝えたいことにだけ集中してほしい。
俳優4: 台本を読んで目的地を決めずに出発したタクシーのような感じを受けた。何を伝えたいのかよくわからない。シーンごとに別々の話のように感じる。だから伝えたいことが多いように感じるんだと思う。
俳優3: 『ミス・ダディ』で最も興味深かったのは素材だった。素材とアイデアを通して、何かを伝えるドラマが完成してほしいが、まだ素材とアイデアが中心になってる。
参観3: 興味深い素材だが、それに安心したり終わってはいけない。それにこの素材はすでに消えつつある。これ以上観客が興味を持たなさそうで心配だ。どんな作品であれ10年、20年過ぎても共感できなきゃいけない。だから、素材だけを信じて安心してはいけない。
緊張感を維持する劇中の構成が必要
俳優5: 主人公のバード以外の人物らがあまりにも機能的に描かれている。例えばポリーは説明のためにずっと登場している。以前の台本は不親切だけど考える余地を与えてくれてた。しかし、今はすべてを説明してくれていて、おもしろくない。親切すぎてどんでん返しの要素に前半から気づくことができた。出来事も淡泊すぎる。ピンチや葛藤がなく、すごく静かで温かすぎるから集中しにくかった。素材や人物設定は独特で作品への期待値が高まるのに、実際のストーリーはそれほどの魅力がない。
参観1: 親切すぎて興味も薄れるし集中力も落ちる。だが、ある部分はとても不親切だ。例えば主人公のバードやジュンの感情や、何を思ってそんな行動をしているのかが全くわからない。そのうえ、劇の中盤までこれといった行動もない。2人に目的ができる中後半以降になって少しおもしろくなるが、それまではすべて設定のための劇作みたいだった。ストーリーを適切に配置して観客の興味を終始引いてほしい。
参観2: バードとジュンが和解するプロセスが、この作品で最も重要な出来事だが、苦難にぶつかることも特になく、あっという間に和解してしまう。最初の関係設定から和解するまでに何かが抜け落ちている感じだ。バードとジュンの様子や、他の登場人物らの話、いくつもの設定をすべて生かすのは物理的に限界がある。そこを考慮してストーリーを構成するべきだろう。それに、ほったらかしの伏線も整理する必要がある。
音楽の機能的な活用を考えるべき
参観4: 作品を通して見せたいものに、もっとフォーカスを当てるべきだ。家族になるプロセスを見せたいと言っていたが、台本ではそれがよく見えない。ジュンとバードの感情がもう少し現れたらもっと人物や出来事に共感できそうだ。音楽については、ストーリーテリングのための音楽がなさすぎてミュージカルじゃないようだった。今の台本は人物設定に偏りすぎていて、重要なものがたくさん欠けている。
参観3: 2曲しかナンバーを聞けていないが、私たちがよく想像するロックスタイルの音楽を使ったようだ。バードとジュンの音楽をジャンルも構造も正確に構成するべきだと思う。例えばバードがグラムロックなら、ジュンはポストパンクができる。音楽ジャンルの違いが人物や出来事の関連性を作りながら観客を説得できるだけでなく、ひとつのナンバーの中でいくつかの出来事を伝えることができる。だからバードとジュンのはっきりと異なるジャンルの音楽、劇中でストーリーテリングのためのナンバーとショウナンバーの構成をどうするか、もっと考えてほしい。
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Field on ‘Miss Daddy’ Table Work
Date and Time: July 21(Tues) 2020, 13:40~15:40
Place: I-Space at Wonheunggwan 3F in Dongguk University
Direct: So-Young Park
Cast: Hyun-Sun Choi(Bud), Suk-Jin Choi(June), Youn-Jung Kang(Poly and more), Hyun-Jin Kim(Young Bud and more), Sung-Won Yoon(Mercury and more)
Visit: Music Director Sung-Soo Kim, Director of THE MUSICAL Byoung-Sung Park, Composer Chan-Hong Min
Musical ‘Miss Daddy’ is a special family story of world rock-star Bud, transgender, his friend Poly and his son June. Da-E Jung, the writer of ‘Miss Daddy' said that she wants us to think about the meaning of real family through some kind of special family type in this work. Numbers were composed with rock-style in considering of the fact that the main character Bud is a rock-star. Hee-Eun Kim, the composer hoped to express these two different characters Bud and June with different kind of music genre because they are all musicians.
This table reading was started by listening to the first and second numbers of musical, ‘Orange Palm’ and ‘Song in’. Orange Palm is a solo number of Bud, and Song in is a solo number of June, so that we could listen to those two different music styles of two different characters. The relationship between Bud and June was revised compared to the existing scenario, and the past story between Poly and Bud was improved. Many actors who helped ‘Miss Daddy’ before GLOCAL MUSICAL LIVE participated in the table reading to share their opinions.
Too much explanation, diffused story
Actor1: I have participated in recording and reading before. This scenario seems the easiest version I have ever read so far. Just a simple explanation of incidents until reconciliation between Bud and June makes me feel lack. I hope incidents keep going until they get along together. Right now, there are too many explanations with narration for the conflict of each character and incidents.
Actor2: Compared to the existing scenario, I felt too explanative due to too many dialogues. Too much information made me not focus on early and mid of the play. Relationship of characters is same. Easily read relationship before became harder and difficult to understand. For example, Poly shows up more and more for explaining Bud’s past, but now the personality of Poly is confusing.
Actor3: Dialogues and stories are accumulated. The story of past reading performance was clear, but seemed a little bit too much leaned on one side. Now there are too many stories about family, identity, dream, consolation to tell, so that the work seems it’s not organized. I hope creators focus only on the stories that they want to tell.
Actor4: I felt that I got on a taxi which starts riding without any destination after reading this scenario. I don’t know what the writer wants to tell on this work. Each scene talks each different story due to the lack of connections each other. So that is why there are too many stories to tell.
Actor3: The most interesting point in this ‘Miss Daddy’ was a subject matter. It would be best if drama completes by telling the story via that subject matter and idea, but this subject matter and idea themselves are on the center so far.
Visitor3: The subject matter is enough to be interesting of course, but please don’t stay or encroached on it. Furthermore, this subject matter is getting exhausted. I am worried if audiences get bored. Any work should be persuaded even if it passes after 10 years or 20 years later. Therefore please don’t make yourself easy on this subject matter only.
Composing a play to maintain tension is necessary
Actor5: Characters are too functional except for the main actor Bud. For example, Poly keeps showing up for explanation. This scenario is not interesting because of too many explanation if existing scenario was not that kind but gave us a space to think. Story is too kind for us to guess at the beginning of play. Story is too good as well. It was hard for me to concentrate on the story because it is too warm and still without any crisis nor conflict. Unique composition of subject matter and characters can make us expected on the work, however, actual story is not that much attractive.
Visitor1: Too kind story decreases our interests and concentration. Meanwhile, some parts are not kind. For example, I don’t have any idea what Bud or June feel, or why they behave like that with what they think. Furthermore they don’t do anything until the middle of play. It gets interesting after the middle of the play which they have some kind of purpose on them, so all the parts before that seem just a play only for intended setup. Story needs to be distributed properly so that the audiences keep being curious.
Visitor2: The story about conciliation of Bud and June is the most important, but, there is no conflict between them, and conciliation process is too quick and early. There’s something missing at the first setting between relationship and conciliation. It is pretty much limited to make this story with various setups, story of other characters, and whole story between Bud and June. So this matter should be considered when composing the story. And foreshadow which is not retrieved is necessary to organize as well.
Should consider the functional use of music
Visitor 4: The things to show through this work should be more focused. Writer once wanted to show the process of becoming a family, but I don’t see it on this scenario. I’d be able to more sympathize with the characters and stories if June and Bud’s thoughts are revealed more. To talk about music part, I don’t feel this as musical due to the lack of storytelling style music in it. Present scenario is too much focused on the setup of characters so that it loses many important things.
Visitor 3: It seems it used quite normal rock music which we could imagine easily even if I listened only two songs of numbers. I think Bud and June’s music genre should be composed structurally as accurate as it can. For example, if Bud plays glam rock, June could play post punk. Difference of music genre can tell various stories in one number as well as persuade audiences by making connections between characters and story. Due to this matter of fact, it’d be much better how the generic antipode of Bud and June, composition of numbers for showing as storytelling are considered.
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