창작특강1 – 뮤지컬 창작에서의 중요 요소
일시: 2020년 8월 4일(월) 10시 30분~11시 50분
장소: 동국대학교 원흥관 I-Space
강사: 오루피나 연출
뮤지컬 <그림자를 판 사나이>, <호프>, <마마 돈 크라이> 등 다수의 창작 뮤지컬을 연출한 오루피나 연출가가 글로컬 뮤지컬 라이브 시즌5 창의특강 두 번째 강의를 진행했다. 오루피나 연출가는 좋은 뮤지컬 만들려면 무엇보다 여러 사람의 협업이 중요하다는 것을 강조하며, 제작 현장에서 원활한 협업을 위한 뮤지컬 창작의 6가지 중요 요소에 대해 이야기했다.
쉽게 접근하라
신인 창작자들은 작품에 담고 싶은 이야기도 많고, 남다르게 만들고 싶은 욕심도 많다. 그렇다 보니 대본도, 음악도 어렵게 만드는 경향이 있다. 하지만 뮤지컬은 영화나 드라마보다 물리적인 제약이 훨씬 많다. 복잡하고 어려운 이야기나 음악은 지양하고 때론 뻔해도 쉽게 풀어야 한다. 오루피나 연출가는 “쉽게 접근하라는 말은 표현하고 싶은 것을 대사와 지문에 자세히 표현하라는 것”이라고 했다. 특히 초고는 지루하다 싶을 정도로 길게 쓰는 게 현장 작업에서는 더 유리하다. 대본에서 얻을 수 있는 정보가 적으면 연출이나 다른 창작자들은 고역이다. 원 소스가 많을수록 서로 이야기하면서 정리할 수 있는 여지가 많아진다. 작가나 작곡가가 무엇을 생각하며 장면을 썼는지 풀어 주는 게 제일 좋다. 분량은 걱정할 필요가 없다. 대본이나 음악을 효율적으로 다듬는 게 연출과 음악감독의 일이다. 100분짜리 뮤지컬을 기준으로 하면, 65~70페이지 초고를 연출 등과 최종 50페이지 대본으로 줄인다고 생각하고 작업하면 된다.
동기를 찾아라
인물이든, 사건이든 반드시 동기가 있어야 한다. 동기는 극 초반 5분에서 10분 사이에 만들어 놓으면 된다. 반전이 있는 작품은 초반에 동기가 등장하지 않을 수 있다. 효과적인 반전을 위해서는 복선이 탄탄해야 하고, 반전이 드러난 후 논리적인 설명이 뒤따라야 한다. 하지만 뮤지컬은 다른 장르에 비해 반전이 잘 먹히지 않는 데다가, 멀티 캐스팅과 다 관람 관객이 많은 우리나라 뮤지컬 시장에서는 동기가 분명한 인물의 이야기가 반전보다 경쟁력 있다. 초반에 동기를 만들지 못하면 ‘왜’라는 질문이 그치지 않는다. 오루피나 연출가는 “동기를 어렵게 생각하는데, 동기는 ‘왜’라는 질문에 흔들리지 않는 이유라고 생각하면 된다”고 말했다. 우리가 이걸 왜 이렇게 표현해야 하는지 작가가 한마디(동기)로 정리할 수 있어야 연출, 배우, 다른 창작자, 관객을 쉽게 설득할 수 있다. 동기는 작품을 쉽게 풀어갈 수 있는 열쇠다.
감정 변화를 두려워 마라
앞서 이야기한 동기는 논리적, 이성적으로 설명이 가능하다. 하지만 작품을 쓸 때 논리적으로만 장면을 연결하면 오히려 어색한 지점이 생긴다. 오루피나 연출가는 그 이유를 “인간은 논리적이면서도 감성적이기 때문”이라고 말했다. 감정 변화에도 이유가 있다. 하지만 감정 변화가 꼭 순서대로 표출되는 건 아니다. 이것을 극작, 작곡에 잘 활용하면 논리적인 전개 없이도 사건의 진행 속도를 전환하거나 극의 분위기를 환기할 수 있다. 대부분의 창작자가 인물의 비논리적인 감정 변화를 표현하는 것을 무서워한다. 오루피나 연출가는 “감정은 요동치기 마련이니 그걸 표현하는 걸 너무 겁먹지 말아도 된다”며 “오히려 이점을 잘 안 풀리는 장면에 활용하는 것”도 필요하다고 말했다.
지문을 잘 활용하라
대본을 쓸 때 대사보다 더 고민하고 치밀하게 써야 할 것이 지문이다. 지문을 잘 쓰는 것만으로도 작품의 분위기, 이미지를 만들 수 있다. 물론 대사도 중요하다. 대사만으로 인물의 특징을 설정할 수 있고, 극의 기본 흐름을 잡을 수 있다. 하지만 대사는 배우에 따라 느낌이 천차만별이다. 그래서 대사를 쓸 땐 말투보다는 전달하고자 하는 핵심 단어(내용)에 집중해야 한다. 지문은 읽는 사람에 따라 달라지지 않는다. 배우들이 작품을 분석할 때는 대사가 아닌 지문을 분석한다. 지문에서 영감을 받는 작곡가도 많다. 오루피나 연출은 “리딩 대본을 받아보면 대사에 무척 신경 쓰면서도 지문은 대충 넘어가는 경우가 많다”고 꼬집었다. 지문은 장면과 작품을 이해를 돕는 기본이다. 장면을 어떻게 표현할지 고민이 될 때 지문을 구체적으로 쓰면 배우나 연출이 그 장면을 이해하는 데 큰 도움이 된다.
장면 전환을 고민하라
오루피나 연출가는 “연출 입장에서 가장 난감할 때가 영화적인 기법이 아니고서는 장면 전환 방법이 없을 때”라며 이 경우 “결국 작가, 작곡가와 상의해서 연결 장면이나 음악을 추가한다”고 말했다. 장면 전환을 연출 등 다른 창작자의 몫이라고 생각해서는 안 된다. 뮤지컬 제작은 대본에서 시작되기 때문에 장면 전환 역시 대본을 쓸 때부터 고민해야 한다. 장면 전환 시 가장 염두에 두어야 할 것은 ‘관객의 집중력’이다. 흐트러진 집중력을 다시 모으는 것은 매우 어렵기 때문이다. 암전을 난발하는 것은 바람직하지 않다. 암전은 제일 쉬운 장면 전환 방법이지만, 관객의 집중력을 분산시킬 위험도 크다. 꼭 필요한 경우가 아니라면 암전은 삼가야 한다. 장면 전환 방법이 잘 떠오르지 않는다면 앞에서 말했듯이 표현하고 싶은 것을 되도록 자세히 풀어 쓰고 다른 창작자들과 방법을 모색하는 것도 좋다.
본인이 하고 싶은 이야기에 집중하라
뮤지컬은 대중예술이기 때문에 관객에게 선택받는 것이 중요하다. 그러나 관객에게 모든 걸 맞춰야 하는 건 아니다. 어떤 물건을 만들 때 소비자의 니즈를 반영하는 것과 브랜드의 고유한 디자인 및 정체성은 별개인 것과 같다. 관객에게 무언가를 느끼게 할 목적으로 만든 작품은 어떻게든 티가 나기 마련이다. 관객 역시 그런 작품에는 흥미를 느끼지 못한다. 관객은 각자의 경험에 따라 작품을 보고 느끼는 것이 다르다. 때문에 창작자가 작품을 만드는 이유, 작품을 통해 전하고 싶은 이야기에 더 집중해야 한다. 마지막으로 오루피나 연출가는 글로컬 뮤지컬 라이브 시즌5 참여자들에게 “여러분이 이 자리에 있는 것은 본인들이 하고 싶은 이야기가 공감을 얻었기 때문”이라며 “이점을 잊지 말고 자신이 하고 싶은 이야기를 하라”고 말하며 강의를 마쳤다.
创作特讲2-音乐剧创作的重要因素
事件:2020年8月4日(一)10时30分~11时50分
地点:东国大学 元兴馆 I-Space
讲师: Oh Rupina导演
导演了《出卖影子的人》《HOPE》《MAMA DON’T CRY》等多部原创音乐剧导演的Oh Rupina导演进行了GLOCAL MUSICAL LIVE第五季的第二次创意特讲。Oh Rupina导演强调要想创作出好的音乐剧作品,最重要的是多个人一起的协作。她对达到制作现场顺畅协作的原创音乐剧六大重要因素进行了说明。
简单地接近
新人创作者,想在作品中装下的东西多,向跟别人做的不一样的欲望也大。因此存在将剧本和音乐写的很难的倾向。但是,与电影电视剧相比音乐剧在物理上的限制性因素要多得多。要避免复杂难懂的故事和音乐,又是甚至需要对故事平凡、简单地展开。她说,‘ 简单地接近’这句话的意思是把想表现的东西用台词和指示文仔细的表现出来。特别是初稿要写到甚至有些无趣的程度的长,反而更有利于现场创作。能从剧本中得到的信息过少,会增加导演和其他创作人员的负担。原材料越多,通过相互交流能够整理和修改的余地也就越多。编剧和作曲家把每个场面创作时的想法都展现出来是最好的。不用担心分量的问题。把剧本或是音乐打磨的更有效率是导演和音乐总监的工作。以100分钟时长的音乐剧为标准,导演和其他创作者会带着把65~70页的初稿压缩到50页的剧本的想法来进行工作。
寻找动机
不管是人物还是事件都必须要有动机。要把动机设置在剧情开始5到10分钟之内形成。有反转的作品,动机可能不出现再开始部分。为了达到有效的反转,伏笔要致密,反转出现之后也要有逻辑上的支撑。但是与其他形式相比反转在音乐剧中并不是很受用,并且在多卡司和多次观剧观众较多的韩国音乐剧市场,人物明确的动机比反转更有竞争力。如果在剧情开始的位置制造动机,那“为什么”的提问就不会停止。Oh Rupina导演说,有时会把“动机想的很难,其实动机就是能够毫不动摇的回答‘为什么’的理由”。我们为什么要这样表现,编剧要能用一句话(动机)表达出来,才能轻松说服导演、演员、其他创作者和观众。动机是顺利创作作品的钥匙。
不要恐惧感性的转变
前面讲到的动机可以用逻辑和理性来说明。但是写作品时,只靠逻辑来衔接各个场面,反而会产生生硬的节点。Oh Rupina导演说这里的理由是“人及逻辑又感情的”。感情的变化也是有理由的。但是感情的变化不一定会按顺序表现出来。如果可以灵活运用这一点,即使没有逻辑,编剧作曲家依旧能在事件的进行中变换速度或是气氛。大多数创作者都对表现人物非逻辑性的情感变化带有恐惧。Oh Rupina导演说,“感情总会动摇,对表现感情不必太胆怯”还说“相反要善于在难构架的场面中运用这一点”。
灵活运用指示文
写剧本的时候,比台词更要深思熟虑的就是指示文。但是通过写好指示文一点就能创作出作品的氛围和视觉效果。当然台词也是很重要的。仅靠台词就可以设置人物的特种和剧情的基本走向。但是根据演员的不同,台词的表现千差万别。所以在写台词的时候,比起语气要集中在想传达的核心词语(内容)上。指示文不会因为读的人不一样儿产生变化。演员在分析作品时,不会分析台词而是分析指示文。从指示文中获得灵感的作曲也很多。Oh Rupina导演特别支出“拿到围读用剧本时,有很多在台词上下了很大功夫但是指示文却草草了事的”。指示文是帮助理解场面和作品的基础。拿不准要如何表现场面的时候,写地具体的指示文会对演员和导演的理解起到很大帮助。
充分思考场景转换
Oh Rupina导演导演说“站在导演的立场,最难堪的就是除了电影的手法之外无法实现场景转换的时候”,这种情况“最终还是要编剧和作曲商量增加中间场面或者音乐”。不能把场面转换看作是导演或其他创作者的事情。音乐剧的制作是从剧本开始的,场面转换也当然要从写剧本时就考虑到。场面转换时,要最优先考虑的是‘观众的注意力’。因为想把已经分散的注意力重新集中起来是很难的。过多的暗转是不值得提倡的。暗转是最容易的场面转换方法,但是有降低观众集中度的危险。除非一定必要,否则要谨慎使用暗转。如果想不到好的场景转换方法,最好把想表现的倒吸尽量写的详细,然后通过和其他创作者商量的方法寻找答案。
集中在自己想说的故事上
音乐剧是大众艺术,受大众喜爱是很重要的。但没有必要以为的迎合观众。就像在制造商品时,反映消费者需求和保持品牌设计和独创性是独立的问题。以让观众感受到某种感情为目的制作的作品,无论如何都会显露出来。观众也不会对这种作品感兴趣。观众根据各自的经验不同看完作品之后的感受也不同。因此要集中到创作者创作的理由,想通过作品传达的故事上。最后, Oh Rupina导演对GLOCAL MUSICAL LIVE 第五季的参加者们说“你们在这里的理由是你们想说的故事获得了共鸣”,“一定不要忘记这一点,要说自己想说的故事”。并以此结束了讲座。
創意特別講義2-ミュージカル創作における重要要素
日時:2020年8月4日(月)10時30分~11時50分
場所:東国大学ウォンフン館I-Space
講師:演出家オルフィナ
ミュージカル『影をなくした男』『ホープ』『ママ・ドント・クライ』など多数の創作ミュージカルを演出したオルフィナ氏がグローカルミュージカルライブシーズン5の創意特別講義2回目の講義を行った。オルフィナ氏はいいミュージカルを作るには何よりも、いろんな人たちとの協力が大事だと強調し、制作現場でのスムーズな協力作業のためのミュージカル創作における6つの重要ポイントについて話した。
簡単にアプローチすること
新人創作者たちは作品に盛り込みたい話も多く、風変わりな作品を作りたいという欲望も強い。その結果、台本も音楽も難しくしてしまう傾向がある。しかし、ミュージカルは映画やドラマよりも、はるかに物理的な制約が多い。複雑で難しい話や音楽は避けて、時にはありきたりでもシンプルに描くべきだ。オルフィナ氏は「簡単にアプローチしろというのは、表現したいことをセリフや地の文に詳しく書け」ということだと話した。特に草稿は退屈だと思うほど長く書くのが現場での作業ではより有利だ。台本から得られる情報が少ないと演出や他の創作者たちは苦労する。要素が多いほどお互いに話し合いながら整理することができる。作家や作曲家が何を考えてシーンを描いたのか説明するのが一番いい。長さは心配する必要はない。台本や音楽を効率的にするのが演出と音楽監督の仕事だ。100分のミュージカルを基準にすると65〜70ページの草稿を演出などと最終50ページの台本に集約すると考えればいい。
動機を見つけること
人物であれ、出来事であれ、必ず動機がなくてはならない。動機は劇の序盤5分から10分の間に作っておけばいい。どんでん返しのある作品は序盤に動機が登場しないことがある。効果的などんでん返しのためには伏線がしっかりしてなければならず、どんでん返しが出てきたあとに論理的な説明がついてくる必要がある。しかし、ミュージカルは他のジャンルに比べてどんでん返しがうまくはまらないうえ、マルチキャスティングと観覧客が多い韓国のミュージカル市場では動機がはっきりとした人物の話がどんでん返しよりも競争力がある。序盤に動機を作れなければ「なぜ?」という問いが止まらない。オルフィナ氏は、「動機を難しく考えるが、動機は”なぜ”という問いに対して揺らがない理由だと思えばいい」と話した。私たちがこれをなぜこのように表現しなければならないのか、作家がひと言(動機)でまとめることができてこそ、演出、俳優、他の創作者、観客を簡単に説得できる。動機は作品を簡単に説明できる鍵だ。
感情の変化を恐れないこと
先程話した動機は論理的、理性的に説明ができる。しかし、作品を書く時に論理的にだけシーンを繋げると、かえって不自然になる。オルフィナ氏はその理由を「人間は論理的でありながらも感情的だからだ」と説明した。感情の変化にも理由がある。しかし、感情の変化が必ず順番通りに表出されるわけではない。それを劇作、作曲にうまく活用すれば論理的な展開がなくても出来事が進むスピードを切り替えたり、劇の雰囲気を入れ替えることができる。大半の創作者が人物の非論理的な感情の変化を表現することを怖がる。オルフィナ氏は「感情は揺らぎがちだから、それを表現することをあまり怖がらなくてもいい」とし、「むしろこれをうまく展開できないシーンに使うこと」も必要だと話した。
地の文を上手く活用しろ
台本を書く時にセリフよりも気を使って細かく描くべきなのが地の文だ。地の文をうまく描くだけでも作品の雰囲気、イメージを作ることができる。もちろんセリフも大切だ。セリフだけで人物の特徴を設定することができて、劇の基本的な流れをつかむことができる。しかし、セリフは俳優によって雰囲気が千差万別だ。だからセリフを書く時は口調よりは伝えようとするポイントの単語(内容)に集中するべきだ。地の文は読む人によって変わらない。俳優たちが作品を分析する時はセリフではなく地の文を分析する。地の文からインスピレーションを得る作曲家も多い。オルフィナ氏は「本読み台本をもらって見たら、セリフにはすごく気を使っていながらも地の文は適当なことが多い」と指摘した。地の文はシーンと作品の理解を助けるベースだ。シーンをどう表現するのか考えるときに地の文を具体的に書けば俳優や演出がそのシーンを理解するのに大きく役立つ。
場面転換を考えること
オルフィナ氏は「演出の立場で最も困るのが映画技法じゃなければ場面転換方法がない時」だとし、この場合「結局作家、作曲家と相談して連結シーンや音楽を追加する」と話した。場面転換を演出など他の創作者の役目だと思ってはいけない。ミュージカル制作は台本から始まるため、場面転換もやはり台本を書く時から考えるべきだ。場面転換で、最も念頭に置くべきなのは、〝観客の集中力〟だ。集中力が落ちた観客を再び集中させるのはとても難しいからだ。暗転を乱発するのは望ましくない。暗転は最も簡単な場面転換方法だが、観客の集中力を分散させるリスクも大きい。必ず必要な場合でなければ暗転は控えるべきだ。適切な場面転換方法が思い浮かばないなら、さっきも言ったように表現したいことをなるべく詳しく説明して、他の創作者らと模索するのもいい。
自分が伝えたい話に集中すること
ミュージカルは大衆芸術であるため、観客に選ばれることが大事だ。しかし、観客にすべてを合わせなければならないのではない。何かを作る時、消費者のニーズを反映することとブランド固有のデザインおよびアイデンティティは別ものだ。観客に何かを感じさせる目的で作った作品は、どうしてもそれが出てしまうことが多い。観客もやはりそんな作品には興味を抱かない。観客は、その人の経験によって作品の見方や感じ方がそれぞれ違う。そのため、創作者が作品を作る理由、作品を通して伝えたい話に集中すべきだ。最後にオルフィナ氏は、グローカルミュージカルライブシーズン5の参加者たちに「みなさんがこの場にいるのはみなさんが伝えたい話が共感されたからだ」とし、「そのことを忘れずに自分が伝えたい話をしてほしい」と話して講義を終えた。
Creative lecture 2 - Essential Elements of Creating a Musical
Date and Time: August 4, 2020 (Mon) 10:30-11:50
Venue: Dongguk University Wonheung building I-Space
Lecturer: Director Oh Rupina
Oh Rupina, Director of "The Man Who Sold His Shadow", "HOPE", "Mama, Don't Cry", and a number of other original musicals presented the second creative lecture of Glocal Musical Live season 5. Director Oh emphasized the importance of cooperation between many people in making a good musical and talked about six essential elements of creating a musical for harmonious collaboration
Approach Simply
New creatives have so much stories to tell and are eager to make it extraordinary. For that reason they tend to make their script and music complicated. However, there are much more physical limitations in musicals than in movies and dramas. Complicated stories and music should be avoided and sometimes need to be unfolded in a predictable but simple way. "What I mean by 'approaching simply' is to describe what you want to present in detail through dialogues and stage directions." Director said. In particular, writing your first draft long enough to be boring is more helpful on site. It makes things very difficult for the director and other creative members if the information you can get from the script is little. The more sources there are, the more margin you have where you can talk and organize. It is best for the writers and composers to share what they were thinking when they wrote the scene. There is no need to worry about the wordcount. It is up to directors and music directors to revise the script and music effectively. For a 100-minute musical, you are going to be working on a 65-70 page draft then with the directors reduce it to a final 50 page script.
Find Motivations
Whether it's a character or an event, there must be a motivation. You can put the motivation in between 5 to 10 minutes after the beginning of a theatre. A story with a twist may not have motivations appear in the beginning. Clever plot twist requires solid foreshadowing and logical explanations after the twist. However, compared to other genres, plot twist does not work well in musicals, and in Korean musical market where multi-casting and multi-viewing audiences are common, story of a character with a clear motivation is more competitive. If you fail to set the motivation in the beginning of the performance, questioning of why never ends. "If you struggle with motivation, then think of it as a solid answer to 'why'." said the director. You should be able to explain why you need to put things in a certain way with a word(motivation) in order to convince directors, actors, other creatives, and audiences. Motivation is the key to develop your work easily.
Don't Be Afraid of Emotional Changes
Motivation we talked about can be explained logically and reasonably. If you only connect scenes logically, however, it rather creates an unnatural point. Director Oh said it is because "Humans are both emotional and logical beings at the same time". There are reasons for emotional changes. However, emotional changes are not necessarily expressed in orders. If you make a good use of this in playwriting and composing, you can change the speed of an event or the atmosphere of a play without any logic. Many creatives hesitate to portray irrational emotional changes in their characters. "Emotions are meant to fluctuate, so don't be afraid to describe them." Oh said. She added "using this to unfold the scene you are struggling on" is also helpful.
Make Full Use of Stage Directions
When writing a script, stage direction needs more elaborate work than the dialogue. You can create the atmosphere and the image of your work just by writing good stage directions. Of course, dialogues are also important. Dialogues can set the characteristics of a character and get the basic flow of a play. However, the impression of a dialogue is highly dependent on the actor and differs from actor to actor. Therefore, when writing dialogues, you should focus on the keyword(content). Stage direction does not change depending on who the reader is. When actors analyze a script, they analyze stage directions, not dialogues. Many composers are inspired by stage directions. Director Oh also pointed out "Often I see scripts cared most about the dialogues while its stage directions are done poorly." Stage direction is the basis of understanding scenes and works. When you have trouble deciding on how to describe a scene, writing stage directions in detail can be very helpful for actors and directors to understand the scene.
Consider Scene Changes
"The most difficult case in directing is when there is no way to change scenes other than using the cinematic technique." Oh said. She continued saying, in this case "after discussing with the writer and the composer, we add a connecting scene or music". Thinking scene changes are up to other creatives like director is wrong. Musical production begins with a script, so scene changes should be considered from the beginning of the playwriting. When changing scenes, 'audience concentration' is the first thing to keep in mind. It is very difficult to concentrate once it has been disturbed. Thus, it is not desirable to overuse dark change. While dark change is the easiest way to change scenes, the risk of distracting audiences' concentration is high. Unless it is imperatively necessary, dark change should be avoided. If you can't think of a good way of changing scenes, like mentioned earlier, try to write what you want to describe in detail then find ways with other creatives.
Focus on What You Want to Say
Musical is a popular art so it is important to get chosen by the audience. It doesn't mean it is all about the audience though. Reflecting the needs of consumers and the unique design and identity of a brand are two separate things when making a product. On the same note, a musical that is intended to make the audience feel something can be awkward. The audience, too, is not interested in such works. Each audience feel differently about the performance depending on various experiences of their own. Therefore the creatives should focus on the reason they are making the show and what they want to say through the story. "You participants are here because your stories have won the sympathy" director Oh said. She concluded by saying "Keep that in mind and tell the story you want to tell".